Nelson, Fox Glacier en Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Lian Jager - WaarBenJij.nu Nelson, Fox Glacier en Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Nelson, Fox Glacier en Queenstown

Blijf op de hoogte en volg Lian

11 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Dinsdag 5 januari ging alweer om 6 uur 's ochtends onze wekker. Nadat we iets te lang waren blijven liggen hebben we snel ontbeten en ons klaargemaakt om weg te gaan. Onze bus vertrok om 07.30 en we moesten er ook nog een half uur heenlopen. Na zo'n 1.5 uur rijden kwamen we aan bij het begin van het Abel Tasman National Park. Vanaf hier gingen we met een boot langs de kust varen en het was prachtig! Onderweg kwamen we nog langs de split apple rock. Dit was 1 van de dingen die we hier hoopten te zien, dus dat was mooi.
Na het varen was het tijd om te wandelen. Wij en wandelen is normaal niet echt de beste combinatie, maar het was eigenlijk best leuk. We liepen een route van 12,4 kilometer en onderweg kon je extra stukken lopen en dan kwam je bij stranden en uitzichtpunten uit. Voor deze route hadden we zo'n 6 uur gekregen zodat je ook nog tijd kon doorbrengen op de stranden. Uiteindelijk hebben we zo'n 15 kilometer gelopen en waren we een uur te vroeg op de plek waar we weer werden opgepikt door de bus. Die tijd hebben we doorgebracht in een restaurant. Toen het bijna tijd was voor de bus sloeg even de paniek toe toen we dachten dat de bus ons op een andere plek kwam halen. Wij liepen dus snel de berg naar beneden waarna we tegemoet werden gereden door de bus.. Toen zijn we maar weer snel naar boven gelopen en we hebben de bus gelukkig niet gemist. Eenmaal terug in Nelson moesten we ook nog een half uur lopen naar het hostel. Al met al hebben we heel wat afgelopen en de dag was dan ook alweer bijna om.

Woensdag 6 januari moesten we nog een keer vroeg opstaan. Dit keer om half 6 omdat onze bus om 07.15 vertrok naar Fox Glacier, onze volgende bestemming. Dit was een rit van 10,5 uur. In eerste instantie wilden we naar Punakaiki in plaats van Fox Glacier om hier naar de pancake rocks te gaan maar dit was qua bussen niet mogelijk. Lucky us, want onderweg naar Fox Glacier maakten we toevallig een tussenstop in Punakaiki en kregen we de tijd om hier rond te lopen bij de pancake rocks. De reis duurde ontiegelijk lang maar onderweg vertelde de buschauffeur van alles en het uitzicht was super mooi.

We zijn naar Fox Glacier geweest omdat we hier een helicoptervlucht wilden doen over Fox Glacier en mount Cook. Aangezien de wifi het niet deed toen we aankwamen en we de vlucht dus pas donderdag 7 januari konden boeken leek het ons handiger om de vlucht op vrijdag te doen in plaats van de dag zelf. Verder hadden we niets op de planning omdat er naast de glacier bezoeken hier niks te doen was.

Vrijdag 8 januari was het na het uitchecken tijd voor de helicoptervlucht. Het had alleen al sinds donderdagmiddag geregend en we voelden de bui al hangen. Eenmaal aangekomen bij het gebouw van de vluchten hoorden we dat de vlucht waarschijnlijk niet door kon gaan vanwege het slechte weer. Er was nog kans dat een vlucht op een later tijdstip wel door kon gaan maar dat was helaas niet meer het geval. We waren super teleurgesteld. Toen hebben we van 10 tot 3 in het restaurant zitten wachten en om 3 uur werden we opgehaald door de bus die ons naar Queenstown bracht. Dit was een rit van zo'n 5.5 uur met onderweg weer fantastisch uitzicht dus het ging best snel.

Zaterdag 9 januari zijn we nadat we waren uitgecheckt opzoek gegaan naar wifi waardoor we wat tours en activiteiten voor de rest van Nieuw Zeeland konden regelen. De rest van de dag heb ik met veel struggles doorgebracht in een boekingscentrum. Aangezien onze vorige helicoptervlucht niet doorging wilden we graag een nieuwe vlucht regelen. We zijn momenteel in de adrenaline stad van de wereld en eigenlijk wilden we toch ook nog wel een activiteit doen die we in eerste instantie nooit zouden doen. We hebben ontzettend lang zitten twijfelen en uiteindelijk hebben we beide besloten te willen paragliden. Zowel de helicoptervlucht als het paragliden hebben we dus uiteindelijk geregeld.

Zondag 10 januari moesten we om 08.00 uur bellen met de organisatie van de helicoptervlucht om te kijken of de vlucht door kon gaan. In eerste instantie zouden we om 9 uur gaan vliegen maar er was toen nog te veel wind. We zijn toen maar gaan frisbeegolfen. Er was in een park een heel parcours uitgezet en daar moest je frisbeeënd (is dat een woord?) doorheen. Ik geloof dat we er wel een kwartier over gedaan hebben om het parcours te vinden want wij begonnen te frisbeeën op het wandelgedeelte. We vonden al dat we af en toe nogal raar werden aangekeken maar dat bleek dus te komen doordat we naast het frisbeeparcours liepen..
Nadat we in de middag weer hadden gebeld konden we gelukkig om 3 uur mee met een helicopter! Samen met een gezin uit Bali en de piloot stapten we in de helicopter. We kregen een koptelefoon op waardoor we met elkaar konden praten en daarna stegen we op. We bewogen best wel heen en weer waardoor het af en toe nog best eng was. Het uitzicht was wel echt fantastisch. We vlogen over Queenstown en we maakten een landing op een berg met sneeuw! Hier hebben we een tijdje doorgebracht en daarna vlogen we weer terug. Het was een super leuke ervaring!

Maandag 11 januari werden we met een busje bovenop een berg afgezet. In het busje hadden we al wat instructeurs ontmoet en 2 daarvan waren Zuid Afrikaans. Ze vonden het maar al te leuk dat we Nederlands waren. We moesten een kaartje pakken en de naam die daarop stond werd je instructeur. Ze waren mijn instructeur onderweg vergeten op te pikken dus ik moest nog even wachten op de berg terwijl de anderen al van alles ongebonden kregen. Toen begonnen de zenuwen toch wel te komen. Gelukkig kwam mn inspecteur, Jim uit Amerika, al snel en daarna was het tijd om van de berg af te rennen. Het bleek eigenlijk echt helemaal niet eng te zijn. Onderweg vroeg hij of ik 'some crazy stuff' wilde doen. Vervolgens gingen we rondjes draaien terwijl we 90 graden gedraaid waren. Ik was toch wel even bang dat we neer zouden storten maar het was super leuk. Ik heb zelf ook nog een stukje mogen vliegen. Ik kreeg opeens de touwtjes waarmee je stuurt in mijn handen gedrukt en ik dacht even dat hij een grapje maakte. Maar hij wees aan waar we heen moesten en toen mocht ik daar dus naartoe vliegen.
De rest van de dag hebben we het rustig aangedaan en 's avonds hebben we bij een pizzeria gegeten.

Momenteel zitten we in de bus van Queenstown naar Te Anau. We delen deze bus met mensen die doorrijden naar Milford Sound voor een tour en de buschauffeur vertelt dus van alles over de omgeving.

• 11 Januari 2016 - 21:39

Ilonka, Formerly Known As Mama ;):

Potverdulleme, wat weer veel gedaan en meegemaakt. En wat een kilometers leggen jullie af. Vermoeiend maar aan de foto's te zien meer dan de moeite waard. Love you

• 11 Januari 2016 - 21:45

Arjen:

Wowww, wat een ervaringen!!! Maar wat toch als jullie dit alles 10 jaar eerder hadden moeten doen. Zonder Wifi in de bus... Wel jammer van die vlucht over Fox Glacier en mount Cook. Wat wordt jullie volgende adrenaline kick?

• 15 Januari 2016 - 13:33

Dita:

Geweldig! Wat ondernemen jullie goede dingen. Geniet ervan! Groetjes van een Bijvoeter :-)