Tin Can Bay, Hervey Bay, Bundaberg en Agnes Water - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu Tin Can Bay, Hervey Bay, Bundaberg en Agnes Water - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Tin Can Bay, Hervey Bay, Bundaberg en Agnes Water

Blijf op de hoogte en volg Lian

12 Mei 2016 | Australië, Agnes Water

Woensdag 4 mei moesten we om 10 uur uitchecken in ons hostel. Onze bus vertrok alleen pas om 4 uur dus we moesten de hele dag in het hostel wachten. Gelukkig moesten andere mensen van onze Fraser Island tour ook nog wachten, dus we hebben wat zitten kletsen en zo de rest van de dag doorgebracht omdat er verder niks te doen was in Rainbow beach.
De busrit naar Tin Can Bay duurde gelukkig maar een halfuurtje dus we kwamen niet al te laat aan. We sliepen hier in een soort hotel, niet echt luxe maar zeker luxer dan de hostels! Maar dan natuurlijk wel gewoon voor een hostelprijs. :)

Donderdag 5 mei moesten we vroeg opstaan om naar Humpback dolfijnen te gaan kijken. Dit was de activiteit waarvoor we naar Tin Can Bay gingen, want verder was er niet zoveel te beleven. Bijna elke ochtend komen er dolfijnen naar deze plek en dan kan je wilde dolfijnen voeren! Toen we aankwamen waren er nog geen dolfijnen te zien, maar gelukkig kwamen er na een tijdje 2 aangezwommen! Nadat iedereen een beetje foto's had kunnen maken mochten de mensen die wilden voeren het water in. We kregen een bakje met een complete vis erin (bah). Eenmaal in het water heb ik de vis aan Ella, de 37 jarige dolfijn, gegeven. Ondanks dat het maar 1 visje was en het dus heel snel voorbij was was het wel super leuk!
Eenmaal terug in het hotel moesten we onze spullen inpakken en uitchecken. De rest van de dag hebben we op het balkon van het hotel doorgebracht. Gelukkig was het super warm en was het dus helemaal niet erg om de hele dag buiten te zitten.
Om half 5 kwam dan eindelijk onze bus waarmee we naar Hervey Bay gingen. We sliepen hier in een super rustig hostel omdat de meeste mensen alleen naar Hervey Bay gaan om vanaf hier een Fraser island tour te doen. Er was echt bijna niemand te bekennen, maar we zaten in hetzelfde hostel als iemand van onze tour, heel toevallig!

Vrijdag 6 mei werden we tijdens het boodschappen doen aangesproken door een man die vroeg of we van 'overseas' kwamen. Toen we zeiden dat we uit Nederland kwamen begon hij opeens half Nederlands te praten. Daarna vertelde hij dat we ons goed moesten insmeren met muskietenspray en later kwam hij nog terug om te zeggen dat we brood pas na 4 uur 's middags moeten kopen omdat het dan vaak afgeprijsd is. Echt leuk dat hij ons aansprak om even wat tips te geven haha.
Na de boodschappen zijn we even naar het strand gegaan om in de zon te liggen. Heel veel meer is er ook niet te doen in Hervey Bay. Nadat we klaar waren met de zon zijn we teruggegaan naar het hostel en hebben we nog even tv gekeken.

Zaterdaf 7 mei hebben we eerst even liggen zonnen in de tuin van het hostel. Na de lunch wilden we naar een (gratis!) waterpark gaan. Nadat we een heel stuk hadden gelopen kwamen we eindelijk aan en hadden we wel zin om een duik te nemen. Tot onze grote schrik was er helemaal geen water te bekennen in het park en bleek het gesloten te zijn.. Dat was vrij spijtig.
Eenmaal terug in het hostel hebben we rustig aangedaan en op een gegeven moment vroeg een Duits meisje of ik toevallig met haar en een Nederlands meisje wilde barbecuen omdat ze veel te veel eten hadden. Eveline was er niet op dat moment, maar het was ook geen probleem als we beide mee aten. Super leuk! Zo gezegd, zo gedaan. We hadden toevallig die middag nog gezegd dat we zin hadden om te barbecuen, dus dit kwam heel goed uit! Na het eten hoefden ze er ook nog eens helemaal geen geld voor te hebben, dus het was een gratis barbecue! Dat maakte het al helemaal perfect.
Na nog even nagekletst te hebben in het hostel zijn we met 4 Duitsers en 1 andere Nederlander wat gaan drinken in een bar.

Zondag 8 mei zijn we langs de esplanade gelopen. Het klonk veelbelovend maar er was echt niks te beleven. Nadat we een heel stuk hadden gelopen besloten we maar om een uur de andere kant op te lopen om naar een winkelcentrum te gaan.
We hebben heel wat afgelopen en toen we eenmaal terug waren in het hostel was het tijd om de bus te nemen naar Bundaberg.
Tijdens de buspauze heb ik nog naar 2 meisjes gekeken die gingen liften. Het was best wel vermakelijk. Ondanks dat het al donker werd en er steeds minder auto's reden stopten er veel sneller mensen dan ik had verwacht.
In Bundaberg werden we opgehaald door Michael. We gingen hier namelijk 3 nachten slapen bij Michael en Betty, een stel die we 6 maanden geleden hebben ontmoet in een taxi op Koh Samui, in Thailand! Ze zeiden destijds dat als we in Bundaberg kwamen we bij hen konden overnachten, dus dat hebben we gedaan!
Meteen bij aankomst in het huis kregen we een wafel en niet veel later avondeten inclusief een glas wijn! Super luxe voor ons backpackersleven.
Ze vertelden dat ze wel vaker mensen hier te slapen hadden, maar meestal sliepen zij met een tentje in de tuin. Er is blijkbaar een app 'warm shower' waarbij mensen een slaapplek aan kunnen bieden voor mensen die fietsend aan het rondreizen zijn. Hierbij kunnen ze dan dus tijdens het reizen een keer luxe gebruik maken van de faciliteiten van mensen hun huis en gratis kamperen in de tuin. Michael en Betty reizen zelf ook fietsend rond en zijn van plan volgend jaar van Hongarije naar België te fietsen!

Maandag 9 mei werd ik wakker door de hond die over onze bedden liep en m'n hoofd aanraakte. Dat was een beetje jammer.
Na het ontbijt gingen we met Michael fietsen naar het informatie centrum van Bundaberg. Ze hebben allemaal fietsen waar we elke dag gebruik van konden maken!
Na het informatiecentrum gingen we zelf op pad. Als eerste gingen we naar een mini dierentuintje. Toen we
even op een bankje zaten liep er opeens een man langs die een paar keer zijn middelvingers naar ons opstak. Zonder reden, dat was echt zo vreemd.
Nadat we even hadden gewinkeld gingen we naar de supermarkt om lunch te halen. Het is in Australië zo anders om te fietsen dan in Nederland en we hadden echt geen idee waar we wel en niet mochten fietsen. Er is vrijwel nooit een fietspad dus dan moet je maar net weten of je op dat moment op de stoep of op de weg moet rijden. Wij kozen voor de weg en hierbij reden we over een rotonde. Nadat er een auto begon te toeteren bedachten we ons dat we waarschijnlijk op de stoep hadden moeten fietsen. Volgende keer beter.
Nadat we inkopen hadden gedaan gingen we naar de friendship garden (ahw schattig) waar we gingen picknicken. Het was alleen net een regenwoud want er stonden sproeiers aan die van boven kwamen en hier moesten we doorheen fietsen. Best verfrissend.
Toen we terug kwamen bij het huis waren er 2 nieuwe mensen. 2 fietsers uit Ierland en Engeland die hier een nachtje in een tent in de tuin kwamen slapen. Ik ben meteen een paar keer over de haringen van de tent gestruikeld, oeps.

Dinsdag 10 mei gingen we vroeg opweg om met de fiets naar Bargara te fietsen. Dit was zo'n 15 kilometer fietsen over wegen die af en toe toch echt minder plat waren dan de wegen in Nederland. Ondanks dat Michael had gezegd dat het hier waarschijnlijk net zoals in Nederland was. Daar waren wij het niet helemaal mee eens. Het is voor andere mensen volgens mij niet echt voor te stellen dat Nederland écht plat is. Eenmaal aangekomen hebben we even uitgerust en gewacht totdat het wat warmer werd en daarna hebben we een duik in de zee genomen. Het was helaas geen schildpadden seizoen, want als dat zo is dan is dit een plek waar allemaal baby schildpadjes hun weg naar de zee zoeken. (bucketlist!)
We hebben nog even ijskoffie gedronken op een terrasje en daarna zijn we begonnen aan onze terugweg van nog eens 15 kilometer. Het is zo fijn om weer te fietsen!

Woensdag 11 mei ging Eveline naar de kapper en daarna wilden we wat gaan winkelen. Tijdens het lunchen belde Michael dat hij met zijn boot een stukje ging varen en dat we mee konden als we wilden. Tuurlijk wilden we dat, dus we moesten snel terug naar huis fietsen. Hij gaat binnenkort samen met een vriend, Bryan, een stuk langs de oostkust varen, super leuk! Bryan vertelde ons dat hij ons gezien had in Bargara met onze fietsen en dat hij ons wel een lift had kunnen geven als hij wist dat we in Bundaberg verbleven. Hij dacht alleen dat we ergens in Bargara verbleven omdat hij niet verwachte dat we zo ver hadden gefietst haha.
Nadat er een auto bij het eindpunt van ons zeiltochtje was gezet gingen we met de andere auto naar het punt waar de boot lag. Eerst zette Michael Bryan af bij de boot met een klein motorbootje. Daarna nam hij extra zwemvesten mee omdat je altijd minstens zoveel zwemvesten als mensen moet hebben aan boord. Wel leuk dat de zwemvesten allemaal nog gewoon in hun oorspronkelijke verpakking zaten. Mochten we omslaan dan hadden we er alsnog niet heel veel aan gehad dus haha. Vervolgens moesten we de boot verplaatsen omdat hij ergens anders klaar gemaakt moest worden voor hun zeiltripje langs de oostkust. We mochten zelf ook een stuk sturen, super leuk!
Na dit boottochtje zat de dag er helaas alweer op en was het tijd om de bus te nemen naar Agnes water. Betty zette ons af bij de bushalte en daarna moesten we nog even wachten op de bus. Hij kwam alleen 20 minuten te laat, dat was best wel even stressen aangezien hij er normaal bijna altijd optijd of eerder is en we waren ook nog de enige mensen die op de bus aan het wachten waren. We waren dus dolgelukkig toen we hem de bocht om zagen komen.
We kwamen pas om 8 uur aan in Agnes water, dus toen hebben we maar meteen ons avondeten gekookt en verder niets meer gedaan.

Donderdaf 12 mei deden we om 10 uur mee met een surfles. Dit hadden we al een hele tijd op de planning staan omdat je hier in Agnes Water voor 17 dollar 3 uur surfles kon krijgen. Dat is echt heel goedkoop! We waren dan ook samen met zo'n 25 andere mensen waarvan zo'n 1/3 deel Nederlands was. We zien sinds Noosa opeens heel veel Nederlanders. Echt heel gek aangezien we daarvoor bijna nooit Nederlanders tegenkwamen.
De surfles was super leuk. We kregen eerst weer wat uitleg hoe je op je bord moest gaan staan, ondanks dat we dat tijdens ons surfkamp al geleerd hadden was het toch wel fijn om nog even op het strand te kunnen oefenen. De weersomstandigheden waren super goed en de golfhoogte was heel fijn. De golven waren vrij klein, maar daardoor verzoop je tenminste niet de godganse tijd. Het lukte dan ook best vaak om op m'n bord te gaan staan dus dat maakte het extra leuk. Af en toe pakten we een 'party wave' waarbij we met de hele groep probeerden te surfen op dezelfde golf, heel leuk! 1 keer kregen we het nog voor elkaar om een botsing te krijgen met 3 surfplanken. Eveline en ik gingen met onze borden over elkaar heen en van achter kwam er nog een bord in ons botsing. Gelukkig was het vooral heel grappig.
Na onze surfles hebben we even uitgerust in ons hostel. We hadden al van kamergenoten gehoord dat ze heel veel spierpijn hadden door de surfles van de dag ervoor, dus dat wilden we voorkomen.
Om 4 uur gingen we met een groepje mensen van het hostel naar Town 1770 om naar de zonsondergang te kijken. We hadden een heel mooi plekje op rotsen bij de zee. Er kwamen zelfs nog dolfijnen en een mega groep pelikanen langs gezwommen, dus dat maakte het plaatje helemaal compleet!
Terug in het hostel hebben we nog wat spelletjes gespeeld met wat andere mensen en toen het te koud werd zijn we maar naar bed gegaan. Zelfs met een joggingbroek en sokken aan had ik het nog koud terwijl het waarschijnlijk zo'n 22 graden was. Dat wordt nog wat als we terug zijn in Nederland..