Napier, Hastings en Palmerston North - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Lian Jager - WaarBenJij.nu Napier, Hastings en Palmerston North - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Napier, Hastings en Palmerston North

Blijf op de hoogte en volg Lian

28 December 2015 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Maandag 21 december zijn we, nadat we uitgecheckt hadden bij het hostel, wezen kanoën op Lake Taupo. We hadden mega wind tegen en we hadden dus golven recht tegen ons in.
Vervolgens hebben we gelunchd en rondgelopen door de stad. Mijn oog deed heel veel pijn en was een paar uur lang aan het tranen dus uiteindelijk heb ik maar een bezoekje gebracht aan de apotheek waarna het gelukkig weer over ging.
Rond 4 uur zijn we terug gegaan naar het hostel waar we nog even rustig aan hebben gedaan en de tassen hebben ingepakt. Om 5 uur werden we door iemand van het hostel naar het busstation gebracht. Hier hadden we voor gekozen omdat we tijdens het zeilen zo erg waren verbrand dat we onze backpacks niet meer op de rug konden dragen. We waren alleen nog niet de straat uit of we knalden vol bovenop een andere auto. Die kwam vanaf de andere kant en wilde onze baan oversteken om te kunnen parkeren. Dat had ze dus niet helemaal goed getimed. Gelukkig waren we allemaal ongedeerd maar de auto was flink ingedeukt en er kwam allemaal vloeistof uit. Het was wel echt even heel eng omdat we de klap aan zagen komen maar er niet meer op tijd geremd kon worden. We hebben ook geen idee of we gegild hebben of niet. Gelukkig kenden de bestuurders elkaar en kwam dat verder ook wel goed (ondanks dat de man van ons hostel toch best wel chagrijnig was, want de auto was net 2 dagen daarvoor gerepareerd). Uiteindelijk zijn we met een andere auto naar het busstation gebracht en konden we met wifi van de bus nog snel ons ticket downloaden.

Dinsdag 22 december hebben we een tour gedaan door Napier en omliggende stadjes. Dit hadden we 2 uur vantevoren nog geregeld dus het was erg fijn dat het nog mogelijk was. Er was namelijk een stuk minder te doen in Napier dan we dachten. We werden bij ons hostel opgehaald en daar bleek dat we een privetour hadden. We zijn door verschillende stadjes gereden en onderweg gaf de gids allemaal informatie over dingen die we tegenkwamen. Ook stopten we zo nu en dan op verschillende plekken. Zo zijn we bij een winery, een honingmakerij (waar we verschillende soorten honing konden proeven), rivieren, bovenop een berg en bij een aardbeien boerderij geweest (waar we aardbeien hebben gegeten).

Woensdag 23 december hebben we een beetje door de winkelstraten gestruind nadat we wederom te laat wakker werden voor het gratis ontbijt. In vrijwel elke winkel stonden verkopers met een kerstmuts of iets anders kerstigs op te werken. Het toppunt was echter wel in de supermarkt. Daar stond een caissière compleet in rendierpak en een rode neus achter de kassa. Ik vond het fantastisch.

Donderdag 24 december zijn we van Napier naar Hastings gereden. Dit was een rit van nog geen half uur en aangezien we al rond 10 uur vertrokken kwamen we heel vroeg aan. We hebben meteen boodschappen gedaan omdat de supermarkt in de buurt van de bushalte was terwijl het vanaf onze slaapplek een half uur lopen was. Uiteindelijk moesten we dus een half uur lopen met 2 backpacks, 2 rugzakken en onze boodschappen. Toen hebben we maar besloten een winkelwagen voor 3 dagen te lenen en zo zijn we door Hastings gelopen. We werden behoorlijk raar aangekeken af en toe. We sliepen hier in een vakantiepark want dat was het enige dat nog vrij was in Hastings. Het is momenteel namelijk vakantie in Nieuw Zeeland en veel Nieuw Zeelanders gaan in eigen land op vakantie aangezien ze alleen maar met het vliegtuig weg kunnen. We konden pas om 2 uur de kamer in en we hebben eerst dus een hele tijd daar rondgelopen voordat we onze spullen kwijt konden. We sliepen in een simpele hut en blijkbaar moesten we ook zelf voor dekens zorgen. Dat wisten we niet (goed voorbereid als we zijn) dus toen moesten we lekker koud in onze lakenzakken slapen.
's Avonds zijn we nog naar een markt geweest maar die bleek uit 5 kraampjes te bestaan dus daar waren we al snel uitgekeken waarna we alleen nog even door het centrum hebben gelopen.

Vrijdag 25 december was het dus kerst. Toch wel raar om dat zover weg van iedereen te 'vieren'. Echt veel hebben we niet gedaan want echt alles in de omgeving was gesloten. Gelukkig was er een zwembad in ons park dus we hebben nog wel even kunnen zwemmen. Verder hebben we de dag besteed aan eten, dus toch best wel kerstachtig. 's Avonds hadden we verbrande pizza, maar het was pizza dus dat was oke. En we hadden natuurlijk onze roze mini kerstboom uit Thailand in onze kamer gezet.

Zaterdag 26 december was het boxing day en was onze kerst dus alweer voorbij (maar de kerstboom hebben we natuurlijk wel gewoon laten staan). We zijn vroeg opgestaan om naar de Burger King te gaan waar we hebben ontbeten en even contact konden hebben met het thuisfront waar het op dat moment dus nog gewoon 1e kerstdag was. Achter de kassa stond een vrouw die Zuid Afrikaans bleek te zijn. Dit was al de 3e Zuid Afrikaan die meteen overschakelde naar haar eigen taal toen ze ontdekte dat we uit Nederland komen. Het blijft voor ons toch echt moeilijk om hen te verstaan, maar zij verstaan ons geloof ik wel goed. Eenmaal terug in het park hebben we even gebasketbald. Ik was dolgelukkig maar al gauw had Eveline de bal over het hek weten te gooien waarna hij regelrecht een grote sloot in stuiterde. Hij dreef ook nog eens naar de overkant waardoor we om het hele park heen moesten lopen voor we erbij konden. Eenmaal aangekomen had er een hond met de bal gespeeld waardoor hij stil was komen te liggen in het midden van de sloot. Uiteindelijk hebben we met de baasjes van de hond een mensenketting gemaakt en met een tak de bal uit het water gekregen. Dat was nog een flinke klus.
Inmiddels waren de meeste winkels en restaurants weer open en daarom gingen we 's avonds uit eten bij een Indiaas restaurant. Het was heel lekker maar we hadden geen idee hoe we het precies moesten eten dus we voelden ons heel erg bekeken aangezien er verder alleen maar Aziaten zaten.

Zondag 27 december zijn we met onze winkelwagen van het vakantiepark naar de bushalte gelopen. Nadat de winkelwagen was teruggebracht naar de supermarkt zijn we met de bus naar Palmerston North gereden. Hier hebben we gelunchd en daarna konden we inchecken. Dit keer sliepen we in een motel omdat er verder weer niks vrij was. Het was een stuk luxer dan we gewend waren. Zo was de kamer een stuk groter en we hadden zelfs een tv. De dag was alweer snel voorbij nadat we naar de winkel waren geweest en hadden gekookt.

Vandaag, maandag 28 december, hebben we onze dag besteed aan het plannen van onze dagen in het zuidereiland van Nieuw Zeeland. Hier zijn we bijna de hele dag mee bezig geweest en alsnog is de planning niet af. We hebben morgen nog een dag hier in Palmerston North en daarna gaan we alweer naar onze laatste bestemming in het noordereiland. We gaan dan naar de hoofdstad, Wellington, en hier gaan we onder andere oud&nieuw vieren (12 uur eerder dan in Nederland). Ik ben heel benieuwd hoe dat hier gaat zijn!

Iedereen alvast een heel gelukkig nieuwjaar! :)

• 28 December 2015 - 23:59

Iektje:

Hoi Lian,

Wat super, wat jullie allemaal zien en doen. Een erg leuk reisverslag.
    Heel veel plezier nog he?

Groetjes Iektje
    (Ex collega van jouw moeder)