backpacken in Noord Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lian Jager - WaarBenJij.nu backpacken in Noord Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lian Jager - WaarBenJij.nu

backpacken in Noord Thailand

Blijf op de hoogte en volg Lian

24 November 2015 | Thailand, Chiang Mai

Op 8 november begon om 6 uur 's ochtends ons echte backpack avontuur. Ontbijt zat bij ons hostel in en aangezien ik de avond ervoor een krab in mijn eten aangetroffen had en dus niks gegeten had keek ik erg uit naar het ontbijt. Ik was dolgelukkig toen ik beneden kwam want er waren ondere andere sandwiches en fruit en dat zijn nou echt dingen waar ik op dit moment vrolijk van kan worden. Om 8 uur hebben we een taxi gezocht en om 9 uur (we zijn in Thailand dus dat was niet stipt 9 uur) vertrokken we met de bus richting Chiang Mai. Onderweg kregen we water en broodjes en we stopten ergens om te lunchen. Wij liepen daar rond met geld maar toen sprak een vrouw ons aan dat we met ons buskaartje gratis lunch konden halen. De busreis was verder prima uit te houden want de stoelen zijn heel breed en de afstand tussen de stoelen is groot waardoor je leuning ver naar achter kan.
Eenmaal aangekomen in Chiang Mai zijn we meteen een stukje gaan wandelen naar de sunday night market. Het was een enorme markt waar je echt van alles kon kopen. Hier hebben we avond gegeten en ik heb een broek met olifanten erop gekocht. Ik voel me nu echt een hele erge toerist maar dat nemen we maar voor lief.

Onze kamergenootjes kwamen pas 's nachts in de kamer en de volgende ochtend vertrokken ze al. We hebben ze dus niet echt kunnen spreken maar het gesprekje dat ik 's ochtends (half slapend) met ze heb gevoerd ging een beetje moeizaam aangezien ze Brits waren.
We zijn de ochtend begonnen door zomaar wat rond te lopen in de stad op zoek naar ontbijt. Uiteindelijk vonden we een heel leuk restaurantje en hier hebben we heerlijk ontbeten met een sandwich en ijskoffie. Vervolgens zijn we naar een shopping mall gegaan omdat ik nieuwe hemdjes nodig had (er zijn er 2 gestolen.. Beetje jammer). Dit bleek nog niet zo makkelijk te zijn want er waren super veel kledingwinkels maar geen 1 met normale zwarte kleding. Uiteindelijk zijn we bijna de hele dag in de mall gebleven omdat hij echt reusachtig bleek te zijn. 's Avonds zijn we op zoek gegaan naar een markt. Deze moest ergens in de buurt van het hostel zijn maar nadat we zo'n 2 uur hadden gelopen hadden we hem nog steeds niet gevonden dus toen hebben we maar wat gegeten bij een kraampje dat we onderweg tegenkwamen.
Eenmaal terug in het hostel kwamen we erachter dat we 2 nieuwe kamergenoten hebben. Dit keer 2 Britse jongens en wederom moeilijk te verstaan. En we hebben eindelijk maar toch een globale planning voor Thailand gemaakt! We hebben bedacht waar we heen willen, hoe lang we overal willen blijven en wat er te doen is.

Dinsdag hadden we een dag gepland waar we niet al te veel hoefden te lopen. We hadden de dag ervoor al ontbijt gehaald dus dat hebben we in onze kamer opgegeten. Vervolgens zijn we naar een camerawinkel gegaan omdat eveline haar camera niet meer op wilde laden. Op de terugweg hebben we in de supermarkt eten voor de lunch gehaald en daarna zijn we gaan picknicken in een park. Helaas begon het kort daarna te regenen en onweren waardoor we terug naar het hostel moesten rennen. De Britse jongens zijn inmiddels ook alweer weg en dit keer slaapt er een Australisch meisje bij ons op de kamer.
's Avonds zijn we naar de markt geweest waar we maandag uren naar op zoek waren en het bleek inderdaad heel dicht bij ons hostel te zitten.

Woensdag zijn we wezen raften. Nadat we een uitleg hadden gekregen over alle orders die naar ons geroepen konden worden gingen we met 4 mensen en een begeleider in een boot. Wij zaten met een Duits koppel in de boot wiens motto was: hoe gevaarlijker, hoe beter. Het parcours was 10 kilometer lang en we begonnen het raften in een stukje rustig water zodat we konden oefenen. Onze begeleider was erg enthousiast en hij wilde ons graag om laten vallen. We kwamen dan ook geregeld vast te zitten en 1 van zijn uitspraken was: 'now we are gonna hit this rock for fun' en dan moesten we dus tegen een rots aanvaren. Terwijl de andere boten hun best deden om het wilde water goed door te komen lagen wij zo nu en dan in het water omdat we expres om waren gevallen of uit de boot geduwd waren. Ik heb zelf ook nog achterin de boot gezeten om de orders te geven. Ik moet zeggen dat dat best moeilijk was, maar wel heel leuk! Aan het einde hebben we nog een 'spelletje' gedaan waarbij de Duitse jongen en ik moesten peddelen in tegengestelde richting waardoor we rondjes gingen draaien. De begeleider ging daarbij aan de boot hangen waardoor de punt van de boot steeds verder het water uitkwam. Uiteindelijk vielen we dus alweer in het water. Al met al was het raften ontzettend leuk.

De volgende ochtend werden we om half 10 opgehaald met een minivan die ons naar Chiang Rai heeft gebracht. De auto zat propvol en toen we dachten dat er echt niemand meer bij kon werd er nog een stoel uitgeklapt. Voor de bagage was ook niet genoeg ruimte dus dat stond opgestapeld tussen de stoelen in. Het was dus een lekker knus ritje. Onderweg zijn we 2 keer gestopt waaronder 1 keer bij de White Temple. En zoals de naam al doet vermoeden was echt alles wit. Eenmaal aangekomen vertelde de hostel eigenaresse dat haar hostel helemaal overboekt was en dat ze 7 mensen te veel had vandaag (normaal 25 mensen en nu 32). We sliepen daarom op een 4 persoonskamer met 5 mensen. De bedden waren matrassen op de grond en het leek alsof het 1 groot bed was. 's Avonds hadden we een hostel avond. De eigenaresse had voor iedereen gekookt en daarna hadden we een feestje. Het was heel erg gezellig en iedereen mocht muziek opzetten dus het was lekker internationaal.

Vrijdagochtend zouden we eerst misschien samen met onze 3 kamergenootjes (Nederlands meisje en 2 Zwitserse jongens) op 2 scooters nog een keer naar de White Temple gaan. Maar toen 's ochtends om 6 uur de wekker ging vond ik het toch niet meer zo'n fantastisch idee. We zijn toen later met z'n 2en naar the Black House gegaan. In tegenstelling tot the White Temple was alles hier dus donker. Het was er erg bijzonder. Zo waren er enorme tafels waar krokodillenhuiden compleet met kop en al oplagen en allemaal van dat soort gekke dingen. Op de terugweg stonden we langs de weg op een taxi te wachten maar toen stopte er een bus en hier konden we zo instappen zonder dat we bij een bushalte waren. We hadden echter geen idee waar de bus precies heenging maar uiteindelijk zijn we in het centrum van Chiang Rai beland en hier hebben we een Thaise massage gehad waarbij ze onder andere mijn oren gemasseerd heeft. Het was een bijzondere ervaring.

Zaterdag was alweer onze laatste dag in Chiang Rai en rond 10 uur zijn we in een taxi gestapt naar het busstation. Nadat we eerst bij het verkeerde busstation afgezet werden hebben we toch nog onze bus naar Chiang Mai gered. Vanaf daar hebben we een mini van naar Pai, een bergdorpje, genomen. Ons hostel ligt vlakbij een marktje en aangezien we van marktjes houden is dat dus perfect.

Zondag hebben we een rustige dag gehad. Eigenlijk wilden we een scooter gaan huren omdat heel veel mensen zeiden dat we dat in Pai moesten doen. Maar aangezien we beide nog nooit op een scooter gereden hebben vonden we het toch niet zo'n goed idee (en de scooterverhuurder ook niet). De rest van de dag zijn we bij het hostel gebleven waar we overigens echt een mooi uitzicht hebben. We zijn alleen 's avonds nog even naar de markt gegaan om er vervolgens achter te komen dat heel Pai vol zit met Nederlanders. Overal waar je loopt hoor je wel iemand Nederlands praten.

Maandag wilden we graag naar de Pai canyon. Uiteindelijk is hier de 'strawberry farm' bijgekomen. Er groeiden op een klein veldje aardbeien en verder was de omgeving ingericht met aardbeienversiering en was er een winkel waar je van alles met aardbeien kon kopen. Het was niet spectaculair maar wel leuk om te zien.
Vervolgens gingen we naar de canyon die zo'n 5 minuten van de farm af was. We hadden hier echter niet zo goed over nagedacht want we waren beide op slippers. We hebben het er toch maar op gewaagd en met een paar bijna-valmomentjes hier en daar hebben we het overleefd.
Eenmaal terug in het hostel hebben we 'gezwommen' in het zwembad van zo'n 2 vierkantemeter. Je kon er niet echt bewegen maar de koelte van het water was echt geweldig.
's Avonds zijn we even lekker westers gaan doen en hebben we een hamburger met patat gegeten.
Dit was onze laatste avond in het Noorden van Thailand en het is me ontzettend goed bevallen.
Het backpacken in het algemeen bevalt me sowieso prima. Alles is heel erg makkelijk te regelen hier en je ontmoet heel makkelijk veel leuke mensen (waaronder dus heel veel Nederlanders).
Nog 7 maanden te gaan!

• 24 November 2015 - 19:27

Wilma:

Weer een leuk verslag van jullie avonturen. Blijf genieten!