San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Lian Jager - WaarBenJij.nu San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Lian Jager - WaarBenJij.nu

San Blas

Door: lianjager

Blijf op de hoogte en volg Lian

07 Maart 2012 | Panama, Panama-stad

Gisteren was het oudejaarsavond. Dat was heel vreemd. Er was helemaal geen vuurwerk ofzo waardoor ik niet het gevoel had dat het oudejaarsavond was. We hadden we lekkere oliebollen. Om 7 uur hebben we elkaar een gelukkig Nederlands Nieuwjaar gewenst. Eigenlijk zouden we vanaf 9 uur ofzo bonte avond hebben. Jammer genoeg bewogen we zo erg heen en weer dat dat niet door kon gaan. Nu gaan we dat waarschijnlijk vanavond doen omdat we dan zijn aangekomen op San Blas. Om 12 uur vannacht stonden we met z’n allen op het achterdek en hebben we vanaf 30 seconden afgeteld en daarna iedereen een gelukkig Nieuwjaar gewenst. Het was heel leuk ook al had ik geen idee dat het Nieuwjaar was.
Dus wat was het eerste wat ik heb gedaan in 2012? Met 44 andere mensen op een boot midden op zee gezeten. Hoezo onwerkelijk?

1 januari kwamen we aan op de San Blas eilanden. Het is hier echt heel erg mooi. Super veel palmbomen en echt heel veel eilandjes.

De 2e gingen we een stukje verder varen naar andere eilandjes. Zodra we voor anker lagen kwamen er allemaal kano’s naar ons toe gevaren. Die mensen hadden dingen bij zich om te verkopen en toen is er een marktje aan boord gehouden. Ze hadden armbandjes, kleedjes, bakjes en dat soort dingen zelf gemaakt.
‘s avonds is eindelijk de bonte avond doorgegaan. Het was echt heel leuk. Er waren quizzen, er werd gezongen, en 4 jongens (the bad street boys) gingen geniaal dansen ahahah. De docenten hebben met z’n 6en nog een lied geschreven over allemaal dingen die aan boord gebeurt zijn. Die is echt super leuk geworden.

Elke zondag hebben we een grote schoonmaak. Eerst was het zo dat elke week ongeveer 10 mensen de klusjes allemaal moesten doen. Nu hebben ze het veranderd. Er is een kaartspel waarvan ze op alle kaartjes een klusje hebben geschreven en die moet je dan die dag doen. Als de klus af is mag je het kaartje inleveren. Ik heb sinds dat spel er is 1 keer de salon moeten vegen en 2 keer het dek moeten schrobben en kompas poetsen samen met 4 anderen.

Vanaf 3 januari hebben we een tropenrooster. Nu moeten we elke ochtend om kwart over 6 wakker worden, ontbijten, vanaf 7 uur les en om kwart over 12 zijn we vrij. ’s Middags gingen we dan naar een strandje.

4 Januari kwam ik als 1 na laatste in de les en moest ik samen met Evie de wc’s schoonmaken omdat we als laatste 2 er waren. Dat is bijna elke ochtend zo voor de laatste 2.
In de middag zijn we naar 1 van de eilanden geweest. Een man heeft ons daar verteld over de San Blas eilanden en Joost (Spaans leraar) heeft het vertaald. Hier hebben we in 2 groepen een wedstrijd gehouden. 5 mensen per team moesten (beide teams een andere kant op) rennen totdat ze elkaar tegenkwamen. Het team die langzaam was moest een groter deel opruimen dan het snelste team. Maar het was ongeveer gelijk. Hier hebben we dus plastic opgeruimd, maar het was echt een heel klein eilandje. Op dit eiland hebben we ook een foto gemaakt voor de sponsor Libresse. Met alle meisjes hebben we een foto gemaakt. Ik sprong met 2 anderen ergens vanaf. Dat ging niet heel gelijk, maar het is best een leuke foto geworden ;).

5 januari was het best wel druk. We hebben allemaal een plek aan boord aangewezen gekregen. Ik moest samen met Steffie en Sietske in het dagverblijf. Wat we gingen doen was een lipdub maken voor de ouders. De cameravrouw: Marijke is er bij de halverwege bijeenkomst van de ouders bij. Hier gaat ze de lipdub laten zien. Het liedje waarop we de lipdub hebben gemaakt is I gotta feeling. Over het hele schip was het lied te horen. Op het moment dat de camera bij jouw plek kwam moest je op de tekst een stukje dansen en meezingen. ’s Avonds hebben we hem teruggekeken. Hij was best wel leuk en morgen gaan we de echte film opnemen. Ik was daarna nog helemaal niet moe en heb toen met 5 anderen een beetje gefitnesst. Sit up’s, push up’s en dat soort dingen. Het was best wel leuk. Ik ben die nacht om 1 uur naar bed gegaan.

6 januari zijn we al vroeg begonnen met de echte lipdub voorbereiden. Een paar keer hebben we nog geoefend en daarna hebben we de echte lipdub opgenomen. Aan het einde moesten we met z’n allen op het middendek verzamelen waar we de laatste zinnen gingen zingen. Daarna riep Marit: jump, jump, jump en sprongen we allemaal in het water. Hier riep marit: You sail en wij: you learn! Het was echt heel leuk. Toen we de goede lipdub op de film hadden zijn we naar een strandje geweest. Hier zijn we heel even geweest. Al snel zijn we er namelijk achter gekomen dat er heel erg veel zandvlooien zaten. Helaas te laat.. Mijn hele benen zaten helemaal onnder de bulten. Ik heb echt nog nooit zoveel muggenbulten gehad. Het strandje waar we daarna waren dreven allemaal dooie visjes in het water. Die kwamen dan af en toe heel dicht langs je drijven, maar het was beter dan de vlooien.
In de avond kregen we het programma van Panama te horen. Zo ontzettend vet! Eerst gaan we een week naar Emberra indianen. Hier gaan we dan hetzelfde leven als zij. Eerst was het zo dat we waarschijnlijk heel veel zouden moeten lopen, maar het is maar heel kort (:. Na die week zouden we eerst naar gastgezinnen gaan. Dat gaat jammer genoeg niet meer door,. Nu gaan we naar een soort kostschool. Hier zitten allemaal jongens die iets in de landbouw willen gaan doen. Wij gaan daar dan meehelpen. De 3e week moeten we van de kostschool in Santiago naar Bocas del Toro komen. We worden dan in 3 groepen verdeeld en krijgen een budget waar we van rond moeten komen.

7 januari heb ik ’s ochtends mijn 3e camerales gehad. We kregen uitleg over hoe je een film maakt. Hij moest alleen die avond al af zijn waardoor we veel te weinig tijd hadden en uiteindelijk dus geen film. Dat was best wel jammer. Verder heb ik de hele dag aan school gewerkt. In de avond heeft Joost nog een salsales gegeven. Daarna heb ik om kwart over 9 ’s avonds een proefwerk gemaakt.

Op 8 januari hebben we gebarbecued als afscheid van 3 mensen. De bad street boys hebben nog een keer gedanst. Dit keer op het lied ‘what makes you beautiful’ van One Direction. We hebben ook nog ‘het namenspel’ gedaan, omdat Kes dat graag wilde. Het was heel gezellig.

9 januari had ik keukenploeg. Het ging heel goed, maar ’s middags werd het ineens heel erg hectisch. Kes is toen weggegaan, dus wij waren de eerste keukenploeg die helemaal zelf alles heeft moeten doen zonder een kok erbij. We hadden al bedacht wat we gingen maken voor het eten enzo. We kregen toen te horen dat we van boord gingen dus hebben we maar brood gehaald. We hebben superveel tosti’s gemaakt. De kaas die we aan boord hadden vanaf het begin was Emmentaler. Iedereen had daar echt een hekel aan omdat het naar plastic smaakt. Op tosti’s is het nog een klein beetje te eten. Op al die tosti’s zat dat dus. We hebben tosti’s gemaakt tot dat het op was. Nu hebben we dus geen Emmentaler kaas meer!!!! In de middag zijn we naar een strandje geweest. De tosti’s hebben we daar naartoe meegenomen als tussendoortje. Als avondeten hadden we kippenpoot, rijst en wokgroente (of ook wel paardenstal, omdat het niet te eten is!) met pindasaus.

10 januari zijn we al vroeg naar land gebracht. Ik was groep 1 en ging dus als eerste naar het land. We gingen daar ook lunchen, dus hebben we eten en drinken meegenomen. We gingen een soort berg op waar een fort stond. Jeltje tilde het water. Een man die bij het fort hoorde wilde het water overnemen omdat Jeltje een meisje is en dus niks mag dragen. Daarom moest Douwe het van haar overnemen. Dat was best wel grappig, omdat we eerst niet helemaal begrepen wat die man bedoelde. Bovenop bij het fort gingen we een stilte oefening doen. Els deed een liedje op en wij moesten helemaal stil zijn. Toen die was afgelopen moesten we op een plek gaan staan en 10 minuten gewoon aan datgene denken waar je aan ging denken terwijl je daar stond. Het was best wel apart. Ik vond het ook heel erg lang duren en ik begon me een beetje te vervelen. Na die 10 minuten moest iedereen zeggen waar die aan dacht. We zijn nog een stukje verder de berg op gegaan waar we 3 vragen over ons doel moesten beantwoorden. We zijn daarna gaan lunchen samen met de andere helft van de groep die er inmiddels bij was gekomen. Ik ben nog met een paar mensen helemaal naar bovenop de berg geweest. Er liep een superlang spoor van mieren van onder naar boven de berg. De ene kant liepen ze op met blaadjes en de andere kant zonder blaadjes. Het was best wel leuk om naar te kijken. Daarna is mijn groep naar beneden gegaan en zijn we met de bijboten naar mangrovebossen geweest. Het was niet heel bijzonder, maar wel gezellig.

11 januari hebben we de tas voor 3 weken Panama in moeten pakken. Dat was echt heel veel werk en het paste maar net in mijn trekkingsrugzak. De rest van de dag hebben we het hele schip superschoon zitten maken. Alles wat op het schip achterbleef van iedereen is in 1 hut gestopt. Die zat dus echt helemaal vol.

Ik heb weer niet heel veel tijd gehad om de blog helemaal bij te werken en ik weet nu ook niet zeker of we in Cuba internet krijgen. Ik hoop het wel. In ieder geval heb ik een groot deel van mijn blog nu bijgewerkt.


  • 12 Maart 2012 - 09:49

    Sip En Steph :

    Hoi,
    Leuke verhalen!
    Wij gaan 23 juni naar Panama en willen ook naar de San Blas. Waar hebben jullie overnacht en hoe is jullie ervaring? Hebben jullie nog meer tips?
    Ik hoor het graag!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

School at sea

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2012

Cuba

07 Maart 2012

Panama

07 Maart 2012

San Blas

07 Maart 2012

ABC eilanden

07 Maart 2012

Dominica - Martinique
Lian

Ik ga van 23 oktober 2011 t/m 28 april 2012 een half jaar durende reis en school combineren. Dit ga ik doen met 33 andere leerlingen met de organisatie school at sea: www.schoolatsea.com Van 15 oktober 2015 tot en met 15 juni 2016 reis ik samen met Eveline door Thailand, Nieuw Zeeland en Australië.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 34076

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2015 - 15 Juni 2016

Down Under

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at sea

Landen bezocht: