Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Blijf op de hoogte en volg Lian

03 Mei 2016 | Australië, Rainbow Beach

Zaterdag 30 april gingen we om 10.50 uur met de bus naar Rainbow Beach. Toen we de bus uitstapten zag ik opeens 2 meisjes met wie we in de kanogroep hadden gezeten de week ervoor. We hebben steeds vaker dat we mensen opnieuw tegenkomen in andere plaatsen, echt heel leuk.
We sliepen in het hostel waarmee we de dag erna op tour zouden gaan. We deelden een kamer met een Nederlands meisje die ook met onze tour mee ging.
's Middags was er een bespreking over wat we de komende dagen konden verwachten. We deden een tour waarbij we naar Fraser Island gingen, dit is het grootste zandeiland ter wereld. Dit deden we met een tag along tour, met 4 4WD's achter elkaar over het eiland cruisen. We leerden bij de bespreking dan ook meteen het groepje uit onze auto kennen. Wij zaten in de auto bij de gids (Nathan) omdat wij allemaal niet mochten/konden rijden. Het grootste deel van onze groep was 18 en 19 jaar, omdat je hier vaak pas op je 21ste in een huurauto mag rijden.
Verder kregen we nog allemaal informatie over wat we wel en niet moesten doen tijdens het rijden en moesten we hierover een film kijken. Echt ontzettend oninteressant aangezien ik toch niet ging rijden. De groep mensen was gelukkig wel heel leuk!

Zondag 1 mei moesten we om 6 uur opstaan en om half 8 vertrokken we.
Het was wel even schrikken toen ik de auto zag. We zaten namelijk in een auto waarbij we met 8 mensen achterin overdwars op banken zaten, terwijl de andere auto's gewoon normaal waren. Aangezien ik nog wel eens wagenziek kan worden en de zandwegen van de komende dagen heel hobbelig werden was dit geen fijn vooruitzicht, maar gelukkig viel het uiteindelijk allemaal wel mee. In de auto werd de hele tijd heel hard muziek afgespeeld wat ik natuurlijk heel leuk vond. Wel jammer dat over het algemeen alleen Eveline en ik lekker met de muziek aan het meeblèren waren. Af en toe viel een Duitse jongen nog even bij, maar daar hield het dan ook wel mee op.
Nadat we een stukje over het vasteland hadden gereden kwamen we aan bij een veerpont. Met auto en al werden we hiermee afgeleverd op Fraser Island. Al gauw maakten we een stop omdat er een dolfijn op nog geen meter van de kust aan het zwemmen was. Dit was zo leuk om te zien! En natuurlijk een goed fotomoment.
Onze eerste echte stop was bij Lake Mckenzie. We hadden overigens ontzettend veel geluk. Er was namelijk voorspeld dat het de hele week zou gaan regenen en zelfs onweren, maar we hadden heel mooi weer! Het water van het meer was super blauw en het zand was heel goed voor je. We hebben dus maar even een scrubsessie gehouden met allemaal mensen en we konden zelfs onze tanden 'poetsen' met het zand!
Al meteen op de eerste dag had iemand een foutje begaan en de achterlamp van de auto stukgereden. Daarnaast was er nog iemand die begon te rijden zonder door te hebben dat er nog deuren openstonden en dat er nog bijna niemand in de auto zat. Dit heb ik helaas zelf niet gezien, maar ik vond de verhalen achteraf leuk genoeg. Het ging dus niet overal even soepel maar ik zou het zelf niet beter kunnen waarschijnlijk. De wegen waren zo smal en hobbelig af en toe dat het er erg moeilijk uitzag om op te rijden. Er waren dan ook al wel een aantal mensen afgevallen die toch maar niet wilden rijden.
Na Lake Mckenzie moesten we een stuk over het strand rijden en daarna kwamen we aan bij het Maheno shipwreck. Dit gezonken schip had eigenlijk verplaatst moeten worden, maar de kosten hiervoor waren te hoog waardoor het schip is blijven liggen. Door al het water dat tegen het schip aankwam is het helemaal verroest. Aangezien het half in het water lag sloeg er steeds water door het schip heen. Het zag er heel gaaf uit!
Als laatste reden we langs The Pinnacles. Dit zijn rotswanden met allemaal verschillend gekleurde zandlagen. Heel leuk om te zien.
Nog voor het avondeten begon het feestgedeelte van de tour. Er werd een auto naast het eetgedeelte gezet zodat er lekker hard muziek gedraaid kon worden en de drank werd uit de trailer gehaald. De rest van de avond hebben we spelletjes gespeeld met allemaal mensen uit andere auto's. Aangezien we de meeste tijd in de auto hadden doorgebracht hadden we die andere mensen nog bijna niet gesproken, dus dat was wel leuk.
Ergens tussen de spelletjes door ging ik nog naar de wc met 2 Engelse meisjes. Het wc gebouw was alleen echt best wel ver lopen en je moest ook nog de hele weg door het donker tussen de bomen lopen. Je weet maar nooit wat er allemaal om je heen zit en bij elk geluidje schrik je je rot. We zijn dus maar de hele tijd gaan stampen om de slangen en goanna's (mega grote hagedissen) weg te jagen haha. Het was doodeng.

Maandag 2 mei moesten we om half 8 opstaan zodat we rond 9 uur weg konden gaan. Toen iedereen klaar was was Nathan alleen nergens te bekennen waardoor we nog een hele tijd hebben moeten wachten.
Toen hij eenmaal terecht was gingen we naar de champagne pools. Klinkt heel spectaculair, maar dat viel helaas een beetje tegen. Het waren een soort zwembaden met zeewater die van de zee waren afgesloten door rotsen. Wanneer het vloed is gaat het water bubbelen doordat er water over de rotsen heen slaat. Wij waren er alleen tijdens eb, dus we hebben niks meegekregen van het champagne effect. Het was overigens wel fijn om weer even te zwemmen.
Na de champagne pools maakten we een wandeling op een berg om beesten te spotten in de zee. Op een gegeven moment zwom er een eindje verderop iets waarvan de helft van de mensen dacht dat het een dolfijn was en de andere helft dat het een haai was. Ik ga er maar vanuit dat het een haai was :). Mensen zagen ook nog schildpadden, maar die konden wij helaas niet vinden.. Staat dus nog steeds op de bucketlist!
Hierna kregen we de kans om met een vliegtuigje over Fraser Island te vliegen. Dat wilden wij natuurlijk graag doen! Samen met 3 anderen uit onze groep en de piloot pasten we precies in het vliegtuig. We hadden een super mooi uitzicht over de zee en alle meren van het eiland! De piloot zei ook nog dingen als 'we gaan even een kijkje nemen van dichtbij' en vervolgens liet hij het vliegtuig heel snel naar beneden gaan. Iedereen ging gillen omdat het net was alsof we neer gingen storten. Echt doodeng. Het was wel een super leuke ervaring!
Nadat er met 2 groepjes een rondje met het vliegtuig was gemaakt gingen we naar Eli Creek. Dit was een meertje waar je in ondiep water kon drijven en waarbij je door de stroomversnelling vooruit kwam. Echt super leuk! Nadat we hier 2 keer doorheen waren gedobberd zijn we met een groepje gaan volleyballen. De bedoeling was om de bal zo vaak mogelijk naar elkaar over te spelen, maar het faalde ontzettend erg. Het record was zo'n 6 keer.
's Avonds was het weer tijd voor spelletjes en het werd weer een hele leuke avond :).
Vandaag was overigens de dag dat we 200 dagen samen aan het reizen zijn! Toch wel een mijlpaal.

Dinsdag 3 mei was alweer onze laatste dag op Fraser Island. We moesten het hele kamp opruimen en alles schoonmaken.
Nadat dit gebeurd was gingen we naar lake Garawongera. Hier hebben we weer zand gebruikt om te scrubben en daarnaast zat er in het water iets wat heel goed voor je huid moet zijn. Dat was mooi meegenomen. Na het zwemmen gingen we lunchen bij een restaurant. Op een gegeven moment begon iemand opeens te gillen en toen bleek er een mega spin te zitten. De eigenaar liet hem daar zitten omdat hij de vliegen ving, maar hij was echt doodeng.
Op weg naar de boot zagen we iets in het water liggen. Nadat Nathan een kijkje had genomen bleek dit een overleden schildpad te zijn die verstrikt was geraakt in touwen en daardoor verdronken was. Echt heel zielig!
Hierna was het alweer tijd om terug te gaan naar het vaste land. Fraser Island was super leuk!
We gingen met de hele groep terug naar hetzelfde hostel. Wij hadden een 2 persoonskamer, terwijl andere mensen een 8 persoonskamer hadden. Dat was best gek aangezien iedereen deze nacht bij zijn tour inbegrepen had zitten. Maar wij hadden niks te klagen!
's Avonds hebben we lekker lui in een restaurantje gegeten. :)