Een weekje werken in Ipswich - Reisverslag uit Ipswich, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu Een weekje werken in Ipswich - Reisverslag uit Ipswich, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Een weekje werken in Ipswich

Blijf op de hoogte en volg Lian

13 April 2016 | Australië, Ipswich

Maandag 4 april namen we de bus naar Ipswich. Dit is een dorp op een uur rijden van Brisbane. Hier gingen we net als in Woolgoolga werken bij een gezin in ruil voor kost en inwoning. Dit keer voor 9 dagen. Toen we op de bus zaten te wachten werd opeens onze naam omgeroepen om naar de bus te komen. Wij zaten gewoon rustig in de vertrekhal te ontbijten en dachten dat we nog wel tijd hadden. In Ipswich werden we opgehaald door Carmen en 3 kinderen. In totaal hebben ze 5 kinderen: Anneke (11 jaar), Tristan (8 jaar), Hamish (5 jaar) en Dominic en Piper (beide 3 jaar). Het was meteen al gezellig maar nog wel een beetje onwennig. We hadden een eigen huisje met alles erop en eraan een klein stukje van hun eigen huis vandaan. Toen ze ons daar afzetten hadden ze geen sleutel bij zich waarop er een kind door het raam werd getild om de deur te openen. Na een tijdje werden we door de 2 oudste kinderen opgehaald om te gaan lunchen en de weg naar het huis te laten zien. Na de lunch gingen we met de kinderen spelen en een film kijken. Ze hebben hun eigen mini bioscoop in het huis! De kinderen hebben allemaal vakantie dus het was lekker druk. 's Avonds hebben we avondgegeten (de vader, Danny, zien we vrijwel alleen bij het avondeten omdat hij altijd aan het werk is) en tv gekeken. De kinderen zijn ontzettend leuk maar heel vermoeiend omdat ze allemaal tegelijk aandacht willen en tegen je willen praten. Daarnaast behandelden Hamish en Dominic me als een boom. Wanneer ze monkey zeiden was het tijd om aan mijn armen te gaan hangen. Hierbij waren zij dus de apen en ik de boom. We zijn maar vroeg gaan slapen.

Dinsdag 5 april zijn we na het ontbijt naar het huis gegaan. We moesten de was ophangen en opvouwen, vloer vegen en dweilen en ramen schoonmaken. Vervolgens mochten we lunchen en zat het werken er alweer op. We hebben samen met Carmen en alle kinderen een wandeling gemaakt door de 8 acre grote tuin. Nadat we terug waren hebben we de kinderen geholpen met hun boomhut bouwen en hebben we spelletjes gespeeld. Na het avondeten hebben we nog een wandeling door de tuin gemaakt om kangoeroes te zoeken. We zagen er helaas maar 1, maar het was wel heel leuk.

Woensdag 6 april moesten we om 8 uur in het huis zijn dus we moesten vroeg opstaan. We hebben de speelkamer opgeruimd en wat eten gemaakt om mee te nemen voor de lunch. Daarna ben ik met Anneke naar de winkel gegaan om nog wat boodschappen te doen. We moesten daarna nog een hele tijd wachten op de rest omdat niet iedereen in één keer in de auto pastte. We gingen vervolgens naar een art gallery waar op een groot scherm een optreden met 8 muzikanten was. Via een klein scherm kon je dit dirigeren door muzikanten aan en uit te zetten. Hier hebben we ons heel erg mee vermaakt.
Er was ook nog een ruimte waar je kon knutselen dus hier hebben de kinderen de hele tijd gezeten. Toen ze eenmaal klaar waren zijn we wezen picknicken in een parkje. Hiernaast zat een dierenpark waar we natuurlijk ook nog even heen gingen. Hier heb ik eindelijk een bewegende wombat gezien! De vorige keer was er alleen 1 die sliep. De wombat is het enige beest in de wereld dat vierkante drollen heeft, echt leuk. We zijn ook nog even naar een Japanse tuin geweest en vervolgens gingen we naar een mega speeltuin. Ik heb hier een tijdje kinderen heen en weer geduwd op een kabelbaan. Na een tijdje begonnen ook kinderen die niet bij het gezin horen te vragen of ik ze wilde duwen, dus dat moest maar. Ik vond het helemaal leuk totdat ik gedwongen werd zelf op de kabelbaan te gaan. We zijn hier de rest van de dag gebleven.

Donderdag 7 april liepen we naar het huis toe toen we iets in de bosjes zagen bewegen. We dachten dat het een hagedis was maar het bleek een slang te zijn! Hij kwam met zijn kop steeds heel agressief naar ons toe. We hebben doodsbang rondgesprongen om hem weg te jagen. Later hoorden we dat als je een slang ziet je heel stil moet blijven staan en dat hij dan vanzelf weg gaat..
Nadat we waren bijgekomen van ons slangenavontuur hebben we vogelvoedsel gemaakt met Anneke en Dominic. We hadden dennenappels gezocht die we gingen besmeren met pindakaas en in vogelzaad dipten. Nadat deze kledderboel erop zat was er nog vogelzaad over wat uitliep op een gevecht met alle kinderen. Anneke wilde graag dennenappels in een grote boom hebben die omringd was door mega hoog gras. Eveline en ik waren nog steeds half in shock door de slang van die ochtend, maar aangezien ik de langste was werd ik gedwongen voorop te lopen. Doodeng door dat gras omdat je niet kan zien wat er op de grond is. Eigenlijk moest ik ook de boom gaan beklimmen maar uiteindelijk besloten we gelukkig dat dat toch echt niet goed te doen was.
Als lunch gingen we groenten en kip in rijstbladeren rollen. Ik had nog nooit rijstbladeren gehad of gemaakt, maar het was best wel leuk werk om te doen.
's Avonds gingen we met de hele familie naar een vuurwerkshow. Dit was er omdat er een festivalweek was in Ipswich. Hebben we toch nog onze portie vuurwerk gehad van dit jaar!

Vrijdag 8 april hadden we een kleine miscommunicatie met Carmen over hoe laat we moesten komen. Ze had dus wat klusjes opgeschreven die we die dag moesten doen. De rest van de dag bleven ze weg en we hadden dus vrij nadat we klaar waren met werken. We zijn nog even in hun huis gebleven om te lunchen en spelletjes te doen en daarna zijn we terug gegaan naar ons eigen huisje en hebben we de rest van de dag op het balkon doorgebracht.
's Avonds hebben we met z'n allen een film gekeken en heeft Anneke ons haar ingevlochten.

Zaterdag 9 april waren we vrij omdat we maar 5 dagen per week hoeven te werken. We konden dus uitslapen en na de lunch heeft Carmen ons naar het winkelcentrum van Ipswich gebracht. Hier hebben we een paar uur rondgelopen en daarna haalde ze ons op en gingen we met zijn allen naar een park waar onder andere allemaal optredens waren. We hebben een tijdje met de kinderen geknutseld en verder hebben we een beetje rondgelopen.
's Avonds hebben we uiteraard weer gebruik gemaakt van de privé bioscoop.

Zondag 10 april hadden we dus nog een vrije dag. We hebben weer een beetje op het balkon zitten niksen. Er kwam nog een vrouw langs die interesse had in het huren van het huisje. Het enige wat ze tegen os zei was: "I really love my cats". De familie noemde haar dan ook de gekke kattenvrouw.
's Avonds tijdens het avondeten viel Piper achterover van een stoel af. Daarna begon ze opeens tegen dingen aan te lopen waardoor ze naar het ziekenhuis werd gebracht. Het was best wel eng. Wij hebben dus even op de andere kinderen gepast totdat er een oom kwam om op ze te letten totdat de ouders weer thuis kwamen. Uiteindelijk viel het gelukkig mee en had ze alleen een hersenschudding maar het was best wel eng.

Maandag 11 april was de schoolvakantie helaas voorbij, dus de 3 oudste kinderen gingen weer naar school. Carmen ging in een kantoortje in de tuin werken en had de tweeling mee dus het was super rustig. We hoefden alleen een paar klusjes te doen en daarna waren we weer vrij. Het was best wel saai omdat we normaal overdag met de kinderen buiten speelden of spelletjes met ze deden.

Dinsdag 12 april was onze laatste volle dag bij de familie. De kinderen waren weer naar school en Carmen was met de tweeling naar het kantoortje.
's Avonds hebben we met Anneke een muziek video gemaakt. Zij had een dansje verzonnen die ze aan ons ging leren en daarna konden we het in slowmotion filmen en op de tempo van de muziek afspelen. Het was erg vermakelijk.
Toen het filmpje eindelijk gelukt was hebben we een programma gekeken die we elke maandag en dinsdag hebben gekeken. Heel jammer dat we het hierna in de hostels niet meer kunnen volgen.

Woensdag 13 april ging om 6 uur de wekker om alles klaar te maken om weg te gaan. We moesten zo vroeg opstaan om nog even afscheid te nemen van de kinderen voordat ze naar school gingen. Carmen bracht ons al om 9 uur naar de bushalte omdat ze daarna moest werken. Gelukkig was er een winkelcentrum in de buurt want we moesten nog tot half 2 wachten op de bus om een nachtje naar Brisbane te gaan. Het was super fijn om 9 dagen op 1 plek te zijn en even niet uit een backpack te hoeven leven. De kinderen waren super leuk en deze week was ontzettend gezellig!