Een weekje werken in Woolgoolga - Reisverslag uit Woolgoolga, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu Een weekje werken in Woolgoolga - Reisverslag uit Woolgoolga, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Een weekje werken in Woolgoolga

Blijf op de hoogte en volg Lian

21 Maart 2016 | Australië, Woolgoolga

Maandag 14 maart gingen we weg uit Newcastle. Omdat we op de bus moesten wachten hebben we in een restaurantje ontbeten. Het ontbijt was zo gigantisch dat we na afloop beide misselijk waren, maar het was wel super lekker. We hoefden gelukkig maar een half uurtje in de bus te zitten naar onze volgende plaats, Woolgoolga. Dit is een klein dorpje waar bijna niemand ooit van gehoord heeft, maar hier gingen we een week bij een gezin (Mark, Denise en de 19 jarige dochter Viviane) in huis wonen. In ruil voor 2-4 uur per dag klusjes doen kregen we een slaapplek en eten.
We zaten nog super vol van ons ontbijt toen we aankwamen maar Denise vond dat we toch wel wat moesten eten aangezien het al middag was. Vervolgens kregen we chiazaad pudding voorgeschoteld. Het was ontzettend vies, maar gelukkig hadden we maar een heel klein beetje gekregen. We waren ons alvast aan het voorbereiden op de bijzondere gerechten die we deze week zouden gaan krijgen.
Denise heeft op een circusschool gezeten en ze had dan ook een trapeze, trampoline en een doek waar je kunstjes in kan doen in de tuin. Als opwarming ging ze hoelahoepen en wij mochten meedoen.
Vervolgens gingen we samen met Mark olijven plukken. Het was een stuk leuker dan ik had verwacht!
's Avonds hebben we spelletjes gedaan met Viviane.
Het was af en toe best wel ongemakkelijk aangezien we het hele gezin pas net kenden. Maar het was minder erg dan we van tevoren hadden verwacht. Het avondeten was overigens ook gewoon lekker!

Dinsdag 15 maart moesten we keukenkastjes schoonmaken en de tuin sproeien. Toen dit klaar was zijn we naar het stadje gegaan en hebben we langs het strand gefietst.
Alle olijven die we geplukt hadden lagen buiten verspreid op de tafel. Aangezien wij spelletjes wilden doen hebben we dit dus maar gewoon tussen de olijven gedaan. 's Avonds moesten we nog wat takken en bladeren in de container gooien. Eveline had hiervoor een plastic zak om haar handen gedaan. Na een tijdje kwam Mark gelukkig met handschoenen aanzetten, werkte toch iets beter dan een plastic zak.

Woensdag 16 maart moesten we olijven snijden. In elke olijf moesten 3 sneeën gemaakt worden zodat ze konden rijpen. Ontzettend veel werk! Ondertussen stonden er 8 kangoeroes in de tuin, dus het was even tijd voor pauze. We konden super dichtbij ze komen! De kangoeroes komen hier gewoon elke dag vrijwillig door de tuinen heen gesprongen, echt heel leuk!

Donderdag 17 maart moesten we ramen schoonmaken. Dit was ontzettend veel werk omdat de ramen vol zaten met spinnen(webben) en elk raam had een insectenscherm die ook helemaal schoon moest. Nadat we klaar waren bracht Denise ons naar een strand ergens bij Coffs Harbour. Vanaf hier deden we een coastal walk. Het duurde eventjes voordat we het begin van de wandeling gevonden hadden. Eerst liepen we een steile, volgegroeide berg op die nauwelijks te beklimmen was. Daarna bedachten we dat dit waarschijnlijk toch niet de wandeltocht was. Nadat we nog een stukje over rotsen hebben geklommen besloten we om maar terug te gaan omdat we de weg niet konden vinden. Eenmaal terug op de parkeerplaats bleek het begin daar te zijn.. Onderweg hebben we nog gezwommen en uiteindelijk kwamen we uit in het centrum waar Denise ons op kwam halen om weer terug te gaan naar Woolgoolga.

Vrijdag 18 maart hebben we trucjes geleerd van Denise op de trapeze. Het was een stuk moeilijker dan het duikelrek van vroeger. Nadat we een aantal kunstjes onder de knie hadden hebben we nog wat andere ramen schoongemaakt. We moesten eigenlijk ook nog onkruid wieden, maar daar was het te warm voor. Toen zijn we maar naar het strand gegaan met Denise. Op de terugweg hebben we nog fish and chips gegeten met uitzicht op het strand. We hadden eerst echt niet verwacht dat ze patat zouden eten, nadat we die chiazaad pudding hadden gehad. Onderweg zijn we nog op allemaal plekken gestopt om even naar het uitzicht te kijken.
's Avonds konden we met korting samen met Mark en Denise naar het circus. Het was ontzettend leuk en de acts waren heel tof. Vooral de trapeze vond ik heel leuk aangezien we nu wisten hoe moeilijk het was!

Zaterdag 19 maart heb ik met een bomenknipper met een doek erover hoge ramen schoongemaakt. Dit was een creatie van Mark aangezien hij niets anders had waarmee je de ramen kon bereiken.
's Middags hebben we een fietstocht gemaakt naar een regenwoud en hier een wandeltocht doorheen gemaakt die uitkwam bij een waterval. Het had alleen niet zoveel geregend dus er was niet echt veel van de waterval te zien maar het regenwoud was wel heel mooi!
's Avonds zijn we met Denise en Viviane vanwege earthhour naar een headland gegaan om zo onze bijdrage te leveren. We hadden kaarsen mee en we hebben hier spelletjes gedaan. Denise had nog een soort kegels aan een touwtje mee. De Maori gebruiken dit ook vaak in shows. In de kegels zitten lampjes waardoor je er allemaal leuke figuren mee kan maken.
Na Earthhour zijn we nog naar een Ierse pub geweest waar Mark en zijn Ierse band aan het optreden waren in verband met st. Patricks day.

Zondag 20 maart mochten we uitslapen en we hoefden de rest van de dag niet te werken. Het enige dat we even snel moesten doen was eieren halen, dat kon bij een huis in de buurt. Wij konden het huis natuurlijk niet vinden waardoor we minstens 2 keer zoveel hebben gelopen als wat nodig was. Uiteindelijk vonden we het bord waarop stond dat er eieren te koop waren op de weg terug. Hij bleek omgedraaid te staan..
's Middags zijn we met de hele familie naar de botanic gardens gegaan. Hier waren allemaal optredens en activiteiten vanwege harmony day. Er waren onder andere allemaal mensen uit verschillende landen die optraden met een dans of lied uit hun eigen land. Bij het laatste optreden moest iedereen uit het publiek meedoen met Indiaas dansen. Nadat dit was afgelopen gingen we naar muttonbird island. Hier komen elk jaar muttonbirds om te nestelen en vanaf de top van het eiland had je een heel mooi uitzicht over de haven, kustlijn en de stadjes. Er was ook nog een plek waarvan Mark zei dat er vaak schildpadden en dolfijnen komen, maar helaas niet toen wij er waren.
's Avonds hebben we nog wat foto's laten zien via facebook van de landen waar we zijn geweest en van onze families.
Daarna hebben we nog wat geschreven in het gastenboek waar iedereen die bij Mark en Denise komt slapen wat inschrijft.

Maandag 21 maart was alweer onze laatste dag in Woolgoolga. De avond ervoor hadden we al afscheid genomen van Denise omdat zij vandaag heel vroeg weg moest. Na het ontbijt namen we afscheid van Mark. Omdat hij vervolgens ook naar zijn werk moest moesten we lopend over de heuvels naar de bushalte. Onderweg stopte er een vrouw met de vraag of ze ons een lift moest geven. Met lichte twijfel, omdat we nog nooit gelift hadden, stapten we in maar gelukkig werden we keurig afgezet. Ze vroeg ons ook nog of we het zagen zitten om bessen te plukken, ze had geloof ik niet helemaal door dat we vertrokken en dus geen tijd hadden voor een baantje hier. Het was wel ontzettend fijn dat ze ons een lift gaf!
Tegen de avond kwamen we aan in Byron Bay. In het hostel kwamen we nog een Duits meisje tegen waarbij we ook al in 2 andere hostels zaten. Helaas ging zij net weg.