Melbourne - Reisverslag uit Toolangi, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu Melbourne - Reisverslag uit Toolangi, Australië van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Lian

01 Maart 2016 | Australië, Toolangi

Maandag 22 februari hebben we uitgecheckt en hebben we onze spullen bij Klarissa in haar kamer gedumpt. Vervolgens zijn we bij Darling Harbour een ijsje gaan eten en hebben we wat gewinkeld. 's Avonds hebben we weer bij Klarissa gegeten. Ik denk dat er inmiddels al wel gedacht werd dat we in dat hostel sliepen. Om 6 uur namen we de bus naar Melbourne. 5 uur later kwamen we aan in Canberra waar we een tussenstop maakten en om 7 uur 's ochtends waren we eindelijk in Melbourne. In de bus zat een passagier die heel dronken was en waarvan werd gezegd dat hij mensen lastig viel. Hier hadden we zelf niet echt iets van meegekregen maar dat vertelde de vrouw die naast ons zat. De politie was al ingeschakeld en uiteindelijk is de buschauffeur bij een benzine pomp gestopt en heeft hij de man hier achtergelaten.
We bleven een week in Melbourne en we sliepen hier bij familie van familie van Eveline (zoiets). Eenmaal in Clayton (buitenwijk van Melbourne) werden we opgehaald door Laney, de dochter van 19 jaar. We kregen een kleine rondleiding door het huis en daarna konden we even bijslapen in onze 'studio'. We sliepen in een huisje in de tuin met alles erop en eraan. Het was fantastisch na al die maanden in dormrooms!
's Middags zijn we naar de Subway gegaan met Laney en haar vriend en 's avonds hebben we met het gezin gegeten. Na het eten hebben we nog een film gekeken aangezien ze een Netflix account op de tv hadden. Het voelde allemaal erg luxe.

Woensdag 24 februari hebben we door Clayton rondgelopen. Er is er niet zoveel te beleven maar er was wel 1 leuk winkelstraatje. We hebben nog een smoothie gedronken in een klein cafeetje en 's avonds hebben we weer met de hele familie gegeten.

Donderdag 25 februari wilden we een free walking tour doen. We hadden alles goed gepland maar toen bleken de treinen niet te rijden door iets van een bommelding. We moesten dus naar een ander station maar we konden de bus eerst niet vinden waardoor we uiteindelijk te laat waren voor de tour. We zijn toen maar gewoon op eigen houtje door Melbourne rond gaan lopen. Er was een mega grote H&M en Laney had ons verteld dat het super bijzonder was toen er een H&M kwam. Aan het begin stonden er bewakers bij de in- en uitgang om precies bij te houden hoeveel mensen er binnen waren. Zo kon er steeds pas een nieuw iemand naar binnen wanneer iemand anders het gebouw verliet. Dit was toen wij er waren gelukkig niet meer het geval.

Vrijdag 26 februari hebben we de free walking tour gelukkig wel gered. Met een hele grote groep liepen we, net als in Sydney, weer langs allemaal leuke plekjes waar je zelf waarschijnlijk nooit zou komen. Eenmaal terug in Clayton hebben we boodschappen gedaan en zijn we gaan koken. Aangezien Helena, de moeder, Nederlands is maar al heel lang in Australië woont praat ze vrijwel nooit meer Nederlands. Ze vond het dan ook ontzettend leuk om te proberen Nederlandse gesprekken met ons te voeren. Verder vindt ze sowieso alles dat met Nederland te maken heeft leuk, dus bedachten wij dat we wel hutspot voor iedereen konden maken. Ze vonden het heel lekker, zeiden ze tenminste. We aten samen met Helena, Laney, haar vriend en Wilson (de zoon). Het was aan tafel zo'n chaos aangezien iedereen tegelijk praat maar ze ondertussen wel allemaal horen wat de anderen zeggen. Dit was voor ons wel even wennen en ik probeerde steeds maar gewoon naar 1 persoon te luisteren en het getetter van de andere 3 te negeren.

Zaterdag 27 februari gingen we samen met Helena naar haar zus Emmy en haar 9 jarige dochter Charlie. Beide wonen ze in Melbourne maar toch moesten we een uur rijden. Toch wel gek om te beseffen dat wij in een uur rijden in Duitsland zouden kunnen zijn. Emmy woonde in een heel mooi huis aan het water. Nadat we onze spullen hadden gedumpt zijn we naar haar vriend gegaan die op Philip Island woont. 's Avonds zijn we naar een pinguïn kolonie gegaan. Hier konden we op het strand zitten waar we de pinguïns uit het water zagen komen om vervolgens naar hun nestjes te gaan. We konden hier met korting naar binnen omdat er een Chinese man naar ons toe kwam rennen met het verhaal dat hij groepskaartjes had maar een deel van zijn groep niet op was komen dagen. Op de terugweg zijn we gestopt om naar kangoeroes te kijken. We konden er niet super dichtbij komen maar het was wel heel leuk om te zien. De rest van de tijd hebben we rustig gereden zodat we onderweg nog meer beesten konden spotten.

Zondag 28 februari hebben we samen ontbeten met pannenkoeken. Vervolgens heeft Charlie me rondgeleid langs haar speelplekken en hebben we nog even trampoline gesprongen. Toen we alle speeldingen bij langs waren gegaan gingen we naar een wildlife park met allemaal typische Australische beesten zoals wombats, koalas, kangoeroes, wallabies en Tasmaanse duivels. Ook hier konden we weer met korting naar binnen omdat Helena zei dat we een familie waren en Eveline en ik 16 en 17 waren. De vrouw achter de kassa keek een beetje argwanend maar ze vond het prima (ondanks dat een familieticket geldt voor kinderen tot en met 14 jaar). We konden de kangoeroes en wallabies allemaal aanraken en voeren dus dat was super leuk. De meeste wallabies liepen vrij rond. Er was 1 hok met Emu's (enge vogels) en kangoeroes. Ik ging op mijn hurken zitten om een kangoeroe te voeren maar toen viel ik om waardoor er allemaal kangoeroes om me heen gingen staan om mijn eten op te eten.
Na het park gingen we lunchen bij de vriend van Emmy en zijn 2 kinderen. Charlie en 1 van de andere kinderen gingen ons toen allemaal woorden vragen om te vertalen en ze onthielden het ook nog echt. Ze vroegen onder andere allemaal fruitsoorten en toen Charlie vroeg wat orange was zei ze: My dad's favourite colour is sinaasappel. Heel lief.
Aan het einde van de dag gingen we naar het strand. Het was te koud om te zwemmen dus toen hebben we maar een krokodil in het zand gemaakt. Eveline had er krokobil opgeschreven waarna de andere 3 dachten dat crocodile in het Nederlands krokobil was. Dit hebben ze nog een paar keer herhaald en stiekem moesten we hier wel om lachen.
Vervolgens zijn we terug naar Emmy haar huis gegaan waar Charlie ons een rondleiding heeft gegeven langs de pier en we hebben kwallen gespot.
Het was een ontzettend leuk weekend en het voelde echt een beetje als een mini vakantie in een mega vakantie/reis.
's Avonds laat gingen we weer terug naar Helena haar huis.

Maandag 29 februari hebben we een deel van onze tijd in Australië gepland. Aangezien we 14 maart een weekje gaan werken in Woolgoolga moesten we alvast bedenken naar welke plaatsen we daarvoor allemaal wilden gaan en bedenken hoe lang we overal konden blijven. Uiteindelijk kwam dit allemaal heel goed uit.

Dinsdag 1 maart zijn we naar het centrum van Melbourne gegaan. We zijn nog even wezen shoppen en we hebben nog wat kleinigheidjes voor Helena en haar familie gekocht als bedankje. Aangezien er een gratis tram door Melbourne rijdt stapten we steeds in en als we dan iets leuks zagen stapten we uit om vervolgens even rond te lopen en weer de tram te nemen. 's Avonds hadden we een beetje tijdnood waardoor we snel Domino's hebben gehaald en daarna moesten we meteen door naar de trein om onze bus te halen die om 10 uur vertrok naar Canberra.