Zuid Thailand! - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Lian Jager - WaarBenJij.nu Zuid Thailand! - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Zuid Thailand!

Blijf op de hoogte en volg Lian

26 November 2015 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Dinsdag 17 november begon onze tocht van Noord naar Zuid Thailand. We moesten om 11 uur ons hostel uit en om 2 uur vertrok onze mini van van Pai naar Chiang Mai. In de tussentijd hebben we inkopen gedaan voor onderweg en hebben we op een terrasje iets gedronken omdat we anders een paar uur met onze backpacks rond hadden moeten lopen en dat is niet echt optimaal.
Een overzicht van onze reisdagen dinsdag en woensdag:
Pai - Chiang Mai. 3 uur in een mini van
Chiang Mai - Bangkok. 10.5 uur met de bus
In deze bus hebben we met een monnik gepraat en ik vond het geweldig want ik dacht altijd dat je niet met monniken mocht praten. Hij begon dan ook het praatje (hij had zijn koffer nodig die bij ons stond) en ik schrok me rot toen ik zag dat het een monnik was.
Van 5 tot half 8 's ochtends gewacht op een busstation waar niets te doen was.
Bangkok - Phuket. Ruim 14 uur in een bus
Onderweg stopten we voor de lunch en dit keer werden we doorverwezen naar een VIP room waar allemaal eten klaar stond. We liepen eerst een beetje ongemakkelijk rond omdat we niet wisten of we hier wel recht op hadden maar dat bleek wel het geval te zijn. Zaten we daar dus met allemaal Thaise mensen aan een tafel en allemaal eten voor ons waarvan we geen idee hadden wat het was.
Vervolgens moesten we nog met een taxi naar ons hostel wat een heel kort ritje had kunnen zijn als de taxichauffeur het hostel meteen had kunnen vinden. Hij heeft nog even hopeloos op straat rondgelopen om het hostel te voet te zoeken en uiteindelijk kwamen van om half 11 's avonds na een 32 uur durende reis aan in ons hostel.

Donderdag waren we dan ook echt kapot en op wat eten zoeken in de omgeving na hebben we niet veel gedaan. We zijn er ook achter gekomen dat we niet echt een hostel in de goede omgeving hebben geboekt want alles zit zo ongeveer aan de andere kant van Phuket. Wel wilden we 's avonds een berg gaan beklimmen om daar vervolgens op de top de zonsondergang te kijken. Zelfs nadat onze hosteleigenaresse ons voor gek verklaarde omdat de berg super steil was volgens haar. Ons plan werd helaas bruut verstoord doordat het keihard ging regenen en onweren toen we onderweg waren. En om dan op een berg te zijn is nou niet echt slim dus toen zijn we maar zo snel mogelijk terug naar ons hostel gegaan. We hebben op de terugweg vanwege de regen hardgelopen, heb ik mijn hardloopschoenen toch niet voor niets meegenomen.

Vrijdag hebben we onze eerste Thaise stranddag beleefd. Met een lokale bus zijn we naar de andere kant van Phuket gereden en hier hebben we in de zee gezwommen en even liggen bakken in de zon (omdat Eveline erg graag bruin wil worden). Eenmaal terug in het hostel beseften we ons helaas dat we beide flink verbrand waren. Het is in Thailand bijna altijd ontzettend warm maar de zon schijnt verder niet zo fel dus we zijn nog niet echt aan de zon gewend hebben we al wel weer gemerkt en we dachten dan ook dat we geen zonnebrandcrème nodig hadden. 's Avonds wilden we weer een poging doen om de berg te beklimmen maar het ging weer onweren dus toen hebben we dit idee maar opgegeven.

De volgende dag moesten we na het ontbijt uit ons hostel. Ik had de dag ervoor een gat/scheur in de muur veroorzaakt en besloten dit toch maar even te gaan melden voordat we weggingen. Gelukkig vond de eigenaresse het geen ramp!
Het kaartje regelen voor de bus ging heel makkelijk want er kwam meteen iemand naar ons toe om te helpen. Maar toen we eenmaal in de bus zaten en een andere passagier vroeg waar we heengingen bleek dat we het verkeerde buskaartje hadden gekregen.. Wij wilden namelijk naar Ao Nang, maar daar ging deze bus helemaal niet langs. Nadat hij samen met de buschauffeur een plan voor ons had bedacht om in Ao Nang te komen zijn we toch maar in deze bus blijven zitten. Ik ben hem eeuwig dankbaar want anders zouden we compleet ergens anders uit zijn gekomen. Nadat we een taxi, bus, mini van, bus (met een hele chagrijnige chauffeur, want als je bij je hostel aankwam werd je echt nog net niet de bus uitgegooid) en nog een mini van hadden genomen kwamen we dan uiteindelijk toch uit bij onze bungalow in Ao Nang. De badkamer heeft een grond van steentjes en hier en daar een grote tegel zodat je er kan staan. De eerste kakkerlak is alweer gespot en we hebben meteen een sprinkhaan moeten vangen maar verder was het hier prima te doen. We konden de hele dag gratis gebruik maken van een tuktuk service die ons heen en weer kon rijden tussen de winkels/restaurantjes/strand en de bungalow. Daar hebben we natuurlijk flink gebruik van gemaakt, want we houden van gratis.

Zondag hebben we na lang wikken en wegen gekozen om naar Railay Beach te gaan. Omdat we een vrij strakke planning hebben en nog naar heel veel plekken willen hebben we overal maar weinig tijd en moeten we af en toe leuke dingen laten schieten. Na wederom gebruik te hebben gemaakt van de tuktuk zijn we met een longtailboat naar Railay gegaan. We hebben de hele dag gezwommen en op het strand gelegen en dit keer hebben we ons ook maar eens ingesmeerd. Nadat de lucht behoorlijk donker begon te worden en het uiteindelijk ging regenen hebben we de longtailboat en tuktuk teruggenomen naar de bungalow.
Nadat we terug waren en even op bed zaten vloog er opeens een vleermuis over onder heen! Blijkbaar zaten er gaten in ons dak waardoor hij naar binnen en buiten kon want daarna heb ik hem niet meer teruggevonden.
Na het avondeten werd het nog een beetje leuker. Opeens liep er een enorme spin vanuit de slaapkamer naar de badkamer. Dit was nou echt zo'n spin die ik verwacht in Australië tegen te komen, maar niet hier in Thailand.. Vervolgens liep er een enorme spin in de slaapkamer (waarschijnlijk waren het 2 verschillende maar we zijn 1 uit het oog verloren). Hij was zo groot dat ik hem eerst niet eens met een slipper durfde te slaan omdat ik bang was dat hij dat zou overleven. Uiteindelijk hebben we alle torren, sprinkhanen en spinnen voor het grootste deel uit de kamer weten te halen, maar erg rustig geslapen heb ik niet. Vooral niet nadat ik voor het slapen gaan nog de mededeling kreeg: 'spinnen zitten graag op vochtige plekken, dus ze kruipen 's nachts in je mond'.

De volgende dag vertrokken we 's ochtends naar het centrum om te ontbijten. Hier bleek alle elektriciteit uit te zijn gevallen waardoor we nergens konden eten of drinken en we hebben dus een tijdje moeten wachten voordat we konden ontbijten.
Uiteindelijk was dat allemaal gelukt en hebben we een busje naar Krabi genomen waar we 1 nacht zullen blijven. Het ging echter niet zo goed met het vinden van het hostel want we werden steeds heen en weer gestuurd. Totdat een tuktuk persoon ons aanbood om ons gratis erheen te brengen nadat hij ons hopeloos rond zag lopen. Wat een held!

In Krabi hebben we het rustig aan gedaan omdat we 's ochtends om half 6 op moesten staan en dat zijn we echt totaal niet gewend. Om half 7 werden we opgehaald om vervolgens met een mini van, bus en boot naar het eiland Koh Phangan te gaan. We slapen hier 3 nachten in een 4 persoonskamer die we delen met 2 Franse meisjes.
Vervolgens zijn we op kledingjacht gegaan voor kleren voor de full moon party. In vergelijking met de andere plaatsen waar we al op zoek waren geweest naar een outfit was het hier erg makkelijk te vinden. Er zijn super veel winkels met felgekleurde kleding speciaal voor de feesten want er is hier elke maand een black moon, quarter moon, half moon en full moon party. En daarnaast nog vele andere feesten. 's Avonds hebben we ons nog uitgeleefd in de 'makro' waar ontzettend veel eten werd verkocht waaronder allemaal Europese dingen zoals normaal brood. We waren dolgelukkig.

Woensdag zijn we een stukje gaan wandelen naar het stadje. Er was onder andere een boekenwinkel waar ze Nederlandse boeken verkochten dus hier hebben we een tijdje rondgelopen. Verder dacht ik leuk een armbandje te kopen maar die ben ik een paar uur later alweer verloren, dus dat was jammer.
's Avonds was het tijd voor de full moon party. Met een taxi zijn we naar het feest gegaan en nog voor de ingang begonnen ze al met het verkopen van buckets met drank. Ook de neonverf potjes waren al snel te zien. Ik heb me helemaal uitgeleefd en Eveline zat dan ook helemaal onder de verf. Het feest was op het strand en aan de rand stonden allemaal kraampjes met eten en drinken. Qua muziek was er voor ieder wat wils want om de zoveel meter was er weer een andere muzieksoort. Het strand was bezaaid met mensen, naar schatting komen er zo'n 30.000 mensen van over de hele wereld naar deze feesten toe. Tussen al deze mensen hebben we uiteraard ook nog wat Nederlanders gespot. Het was ontzettend leuk!

Omdat we redelijk laat op bed lagen hebben we het donderdag lekker rustig aan gedaan. We hebben wat rondgelopen en de was gedaan maar daar houdt het ook wel bij op.
We hebben besloten om morgen naar koh Samui (ander eiland) te gaan zonder vantevoren een hostel te boeken. Tot nu toe boeken we steeds online ons hostel maar als het goed is kan je op de plek zelf goedkopere dingen vinden die niet online te vinden zijn. Ik ben heel benieuwd of dat ons gaat lukken.

• 26 November 2015 - 19:32

Wilma:

Het is wel duidelijk, geen programma meer en de dames doen niks anders dan luieren

• 29 November 2015 - 15:37

Ilonka:

De verslagen worden steeds korter :). Zo fijn dat het goed gaat met jullie. Houden zo meiskes.