Elephant Experience - Reisverslag uit Umphang, Thailand van Lian Jager - WaarBenJij.nu Elephant Experience - Reisverslag uit Umphang, Thailand van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Elephant Experience

Blijf op de hoogte en volg Lian

01 November 2015 | Thailand, Umphang

's Avonds toen ik mijn vorige blog ging posten was ik ondertussen met een Duits meisje en een Amerikaanse jongen aan het praten. Zij zitten beide al veel langer hier en weten dus inmiddels al redelijk veel over de gebeurtenissen. Zo vertelden ze mij dat er wel eens 3 schoten te horen zijn. Deze 3 schoten betekenen dat er iemand in Singburi is overleden. Ze wisten alleen niet 100% zeker of dit verhaal echt waar was of dat iemand het verzonnen heeft. Maar ik heb inmiddels inderdaad al een paar keer 3 schoten gehoord en ze zijn super hard. Ze vertelden ook dat alle honden hier in Thailand hun territorium heel goed beschermen. Het is dus goed mogelijk dat een hond je gaat achtervolgen. En al helemaal als je gaat fietsen want dan komen de honden achter je aan gerend. En zoals de Amerikaan zei: "Dan moet je dus snel doorfietsen naar het volgende huis want dan laat de hond je met rust, maar bij het volgende huis word je dan weer achtervolgt door een nieuwe hond". De conclusie is dus dat ik hier waarschijnlijk niet ga fietsen.

De volgende ochtend gingen we armbandjes maken met stukjes kokosnoot en vervolgens hebben we onze eigen Thaise lunch gemaakt. Het was een papaya-wortel salade en (hele glibberige) grote noodles met ei en groenten erdoorheen.
In de avond gingen we eerst ergens heen om te barbecuen. Op tafel had iedereen een bijzondere soort barbecue staan met een stukje waarop je vlees kon bakken en daaromheen kokend water zodat je onder anders noodles kon koken. Van een lopend buffet kon je dan zelf uitkiezen wat je ging eten. En we aten met stokjes! De Chinezen hebben ons geleerd hoe dat moet.
Na de barbecue hadden we een klein feestje. Samen met wat andere mensen van het kamp en mijn eigen groep zaten we in een soort schuur en daar was een dj. We gingen rond 11 uur naar huis, maar het voelde als 5 uur 's Nachts. We werden weer opgehaald met een pick up busje, maar dit keer waren er geen bankjes dus moesten we de hele weg staan. Dat was weer even een nieuwe ervaring.

Donderdag gingen we naar 4 tempels. Eerst gingen we naar 1 waar je met een doosje met stokjes erin moest schudden net zolang tot er een stokje uitviel. Hierop stond een nummer en die was verbonden aan een voorspelling van je toekomst. Ik was blij dat er bij mij maar 1 stokje uitviel en niet allemaal (wat wel bij iemand anders gebeurde). Als je voor zo'n beeld zit moet je met je benen dubbel op je voeten zitten zeg maar (beetje vage uitleg). We zaten er zo lang dat ik last kreeg van mijn benen en dus anders ging zitten. Je mag je voeten absoluut niet naar Buddha wijzen maar dat deed ik op dat moment dus per ongeluk wel.. Mn reisleidster sprak me erop aan, oeps. Buiten bij deze tempel stonden allemaal olifanten en hierop kon je ritjes maken of je kon met ze op de foto. Ze kregen dan een klap en dan namen ze een leuke houding aan. Ik vond het super zielig dus dat heb ik niet gedaan. Vervolgens gingen we naar een tempel in de oude hoofdstad van Thailand. Hier is vroeger gevochten en de tempel was dan ook volledig verwoest. Er waren alleen nog resten van de gebouwen en de beelden. Na de lunch gingen we naar een soort zelfde tempel als de 2e. Hier waren van alle beelden het hoofd en de armen afgehakt nadat Thailand een gevecht had verloren. De laatste tempel was ook verwoest, maar deze is weer helemaal gerenoveerd. Het was vandaag zo'n 34 graden maar op een gegeven moment begon het te regenen en koelde het een beetje af. Hoe zeer ik regen ook haat ik was er op dat moment wel even blij mee.
Als laatste gingen we naar een floating market. Alle stalletjes stonden op een soort steigers om water heen en er gingen bruggen over het water. Heel erg floating was het niet naar mijn mening maar het was wel leuk. Ik heb een waaier gekocht en ik ben er onwijs blij mee.
De 2 Chineze mensen in mijn groep zijn af en toe echt hilarisch. Overal maken ze foto's van. Van elk flesje water, elk ijsje en elke bloem. En dan ook niet 1 foto, maar een stuk of 20. Zorgt er overigens wel voor dat we vaak op ze moeten wachten, maar daar ben ik wel blij om want dan ben ik tenminste een keer niet als laatst.

Vrijdag was de laatste dag van de Siam culture week. Ik ben er inmiddels wel achter dat er best wel veel te doen is in tempels, maar zonder een Thai heb je daar echt geen weet van. Zo gingen we vandaag naar een tempel waar 3 trappen waren. 1 was voor de liefde, 1 voor geluk en 1 voor gezondheid. Je moest 1 trap kiezen en dan zonder adem te halen deze trap aflopen (de trappen waren heel lang). Als dit je lukte dan krijg je dus datgene waar die trap voor stond. Het is mij allemaal wel iets te zweverig maar als je hierin gelooft dan is het wel leuk. Verder was er een enorme cirkel met grote klokken en hier moest je omheen lopen en met een stok tegen alle klokken aanslaan. Het was geweldig want wij waren dus met een hele groep en dat zorgde voor een groot kabaal. Als laatste gingen we naar apen. Naast een rotonde was een soort verlaten gebouw/tempel en hier liepen onwijs veel apen rond. Maar niet alleen daar want ook op de weg en bij de winkels er omheen liepen al die apen. Ze gingen op hoofden zitten, gingen er met petten vandoor en trokken aan rokken. En als je niet goed oplette of zelf zo'n aap aanraakte dan zouden ze je gaan bijten dus ik heb maar een beetje afstand gehouden.
Sinds we terug zijn van de apen hebben we niets meer op de planning. Nu hebben we het hele weekend vrij.
's Avonds heb ik het spel 'Arschloch' gedaan met wat Duitse mensen en na afloop hebben we nog even gekletst over onder andere de gekke, boosklinkende woorden die ze in Duitsland hebben (Krankenwagen en Meerschweinschen) en de Nederlandse tekst van mijn 'na de beet' pen werd voorgelezen wat echt hilarisch klonk. Alleen jammer dat wij daarna ook deze tekst moest voorlezen zodat zij konden kijken of ze Nederlands verstonden, dus ik heb de gebruiksaanwijzing van mijn afterbite hardop zitten zeggen..

Zaterdag zijn we de hele dag op het kamp gebleven. We zijn begonnen met uitzoeken waar we na deze georganiseerde weken heen willen in Thailand en ik heb geskyped met het thuisfront. Ook hebben we onze kleren afgeleverd bij een vrouw die tegenover het kamp woont/werkt. Voor 2 euro werden deze gewassen en opgehangen om te drogen en de volgende dag hebben we ze weer op kunnen halen. Ik had overigens niet door dat we ze de volgende dag pas weer op konden halen dus ik had bijna al mn kleren en mn beide handdoeken bij de was gedaan. Dat was een beetje jammer.

Zondag zijn we weer bij het kamp gebleven en er zijn nieuwe mensen aangekomen. Waaronder 4 Nederlanders dus we hebben meteen even contact gezocht. Om 20.00 uur zijn we met de nachtbus richting Umphang gegaan waar we onze olifanten week hebben. De rit was 6 uur en vervolgens moesten we nog met een auto naar het kamp gebracht worden. Wederom achterin een pick up truck maar dit keer was het 4 uur lang rijden door de bergen over slingerweggetjes. De wegen waren super hobbelig en erg fijn zitten was het niet want de auto was eigenlijk net te klein. Vooral omdat iedereen ook nog wilde slapen aangezien het 4 uur 's Nachts was. We kregen gelukkig een slaapzak van de chauffeur want ik heb het voor het eerst sinds ik in Thailand ben ijskoud gehad. Het uitzicht was overigens wel super mooi omdat we zo hoog zaten en de sterren allemaal heel goed te zien waren.
Toen we eindelijk aankwamen, inmiddels dus maandag, gingen we de kamers verdelen. Ik slaap met Eveline op een 2 persoonskamer. Daarna gingen we ontbijten en even bijslapen. Om 1 uur zijn we vertrokken naar bananenbomen om ze te kappen als eten voor de olifanten. Ik dacht dat die beesten de bladeren aten maar ze eten de complete bomen.
Na het kappen gingen we dus de olifanten voeren en als je voor ze gaat staan (het zijn 4 olifanten) dan komen al die slurfen op je af om het stuk van de boom aan te pakken.
Onze nieuwe reisleider kan mijn naam niet uitspreken, dus ik heet deze week Leo.

De volgende dag gingen we eerst weer bomen hakken en daarna de olifanten voeren. Dit keer waren de bomen wel veel groter dus het was veel zwaarder werk. Nadat we ze gevoerd hadden hebben we geluncht en hierbij hebben we zelf ook een stukje van de bananenboom gegeten. Het was een beetje plakkerig en smaakte echt naar niks. Na de lunch hebben we op de olifanten gereden! Ik vond het best wel zielig maar als het goed is doe je ze geen pijn als je op hun nek zit. Ik vond het super leuk maar het was ook best wel eng. Ze liepen door het water en over modderweggetjes omhoog dus ik was doodsbang dat hij uit zou glijden. Nadat we klaar waren zijn we na een uur rijden aangekomen bij watervallen. Het was heel mooi en hier hebben we gezwommen. Dat was best fijn want we zaten allemaal onder de modder. De rest van de dag hadden we vrij. Naast ons 2 zijn er nog 3 andere Nederlanders mee en ik moet zeggen dat ik daar toch wel blij mee ben. We kunnen nu veel makkelijker hele gesprekken voeren en het is super gezellig

Woensdag gingen we eerst weer bomen hakken en olifanten voeren. En nadat we op de olifanten hadden gereden, dit keer zat ik in mn eentje op 1, stopten we in het water. Nadat er in het Thais wat werd gezegd ging de olifant zakken zodat ik af kon stappen en daarna konden we de olifanten wassen. Er stond een hele sterke stroming dus het was best moeilijk om te blijven staan.
's Avonds gingen we kamperen. Dat hoorden we pas de dag ervoor en er werd ons verteld dat we 40 minuten moesten lopen waarvan 2 minuten steil omhoog waren. Nou ik kan met zekerheid zeggen dat die 40 minuten continue omhoog lopen waren. Dat was best wel even pittig en ik was doodsbang dat ik van de berg af zou vallen. Eenmaal boven ging we hout zoeken voor het kampvuur waar we de rest van de avond bij hebben gezeten. We hadden 2 persoons tenten, alhoewel ze meer voor 1 persoon waren, en onze tent had allemaal gaten waaronder 2 gaten in de bodem. Toen we later wilden slapen zat onze tent dan ook vol met mieren. Toen heb ik de gaten maar dichtgeplakt met mijn pleisters (van snoopy). Zag de tent er ook nog een beetje fleurig uit. We sliepen in een slaapzak en verder hadden we niets om op te slapen. Aangezien we onze tent verplaatst hadden naar een plek met zo min mogelijk mieren zaten er allemaal stenen en takken onder ons. Ik heb dus erg fijn geslapen. Om 6 uur stonden we op en toen hebben we de zonsopkomst gekeken. De terugweg was gelukkig een stuk fijner en we waren heel snel beneden (nee ik ben niet van de berg afgerold). Ondanks dat ik het op het moment zelf allemaal echt niet leuk vond vind ik het nu achteraf toch wel echt leuk. We hebben ook gemerkt dat Nederland een erg goede reputatie heeft qua muziek. Het enige Nederlandse lied die de Deense meisjes kennen is 'Drank en Drugs'.

Ondanks dat we een korte nacht hadden gehad en om 6 uur waren opgestaan moest er wel weer 'gewerkt' worden. Gelukkig mochten we het bomen kappen dit keer overslaan waardoor we nog tijd hadden om te douchen. Nadat we de olifanten gevoerd hadden werden ze weer gewassen. Het had daarvoor heel hard geregend waardoor het flink was afgekoeld dus ik ben maar niet het water ingegaan. Dit was de laatste keer dat we naar de olifanten gingen helaas.
's Middags zijn we naar een stadje geweest een stukje verderop. Het was er heel primitief. De huizen waren allemaal gedeeltelijk open en stonden hoog boven de grond. Het zag er allemaal nogal instabiel uit. De kinderen hadden niet echt speelgoed maar toch hadden ze de grootste lol.
's Avonds heb ik samen met de andere Nederlanders spelletjes gespeeld.

Vrijdag was onze laatste echt dag van deze week. We moesten om 7 uur ontbijten en daarna vertrokken we met de auto naar rubberboten. 2 Thaise mannen peddelden en zo hebben we 3 uur door de rivier gevaren. Onderweg zijn we gestopt bij een hotspring en na de 3 uur varen kwamen we aan bij watervallen. Het was er super mooi en ik heb de watervallen 2 keer beklommen. De 2e keer wilden we hoger klimmen dan de vorige keer maar we kwamen een enorm grote spin tegen waardoor we niet meer verder durfden. Op de terugweg moesten we nog 2 uur varen. We voeren steeds langs en door bomen en takken en er kwamen heel veel spinnen in onze boot. Ik heb me enorm over mn spinnenangst heen moeten zetten want niemand durfde de spinnen verder weg te halen dus ik was de sjaak. Verder hebben we tijdens het varen schildpadden, een waterslang en mega salamanders gezien. De aap heb ik helaas gemist.
's Avonds hebben we weer spelletjes gespeeld maar dit keer met een Deens meisje en een Zweedse vrouw. Het was erg gezellig en ik heb inmiddels een nieuw lievelingsliedje. Het is Deens en ik kan er niets van verstaan, maar de melodie is leuk.

Zaterdag moesten we weer vroeg opstaan om te ontbijten want de Denen en de Zweedse vrouw gingen om 08.30 uur weg. Hun weken bij de organisatie zitten erop en ze gingen dus niet mee terug naar het basiskamp. Wij vertrokken pas om 12.30 dus we hadden 4 uur om alle spullen in te pakken. Eerst moesten we zo'n 5 uur rijden in een heel vol busje. Om 18.40 uur vertrokken we met de bus vanaf Mae Sot nadat we instant noodles hadden gegeten (lekker Thais wel). Hier moesten we nog zo'n 6 uur inzitten en we kwamen dus midden in de nacht aan in Singburi. Kwart voor 1 om precies te zijn, maar het volgende busje kwam pas om half 2 om ons naar het basiskamp te brengen. Al met al was het dus best een lange reis. Toen we aankwamen hadden we allemaal geen sleutel van onze huisjes want die hebben we afgelopen week ingeleverd. En aangezien het 2 uur 's Nachts was was er natuurlijk niemand om ons te helpen. We hebben toen iemand van de organisatie wakker gebeld en hij heeft ervoor gezorgd dat we eindelijk konden slapen.

Vandaag hebben we weer kleren gewassen en moeten we ons voorbereiden op aankomende week. We gaan de trekking doen en ik moet zeggen dat ik er best wel tegenop zie. Ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten dus ik ben heel benieuwd. Als het goed is zijn we met 7 mensen waarvan 4 Nederlanders. 6 meisjes en 1 jongen. Ik ken de anderen nog niet.

Ik heb al redelijk veel (merkwaardige) dingen geleerd in deze week over Thailand.
- Zo zijn scooters hier gemaakt voor ten minste 4 personen. Of nou ja ervoor gemaakt.. Ze zijn even groot als in Nederland maar ik heb er al vaak genoeg 1 zien rijden met een compleet gezin erop. Om het nog maar niet te hebben over de snelheid die ze rijden.
- Ook zie ik zo nu en dan hardlopers langs de weg terwijl de auto's voorbij razen. Lijkt mij toch niet het meest veilige om te doen.
- Zo'n beetje elk huis heeft hier een hond en die beschermen hun territorium alsof hun leven er vanaf hangt. Als je voorbij loopt dan heb je kans dat je wordt gebeten of je dood schrikt van het enorme geblaf dat uit die beesten kan komen. Voor fietsers geldt hetzelfde, maar er wordt hier dus nauwelijks gefietst. De honden lopen overigens echt overal, zelfs midden op de snelweg.
- De koning, koningin en prinses zijn hier super belangrijk. In elke straat en aan elke lantaarnpaal zie je gele (koning), blauwe (koningin) of paarse (prinses) vlaggen.
- Drukke 4 baans autowegen kan je hier ook gewoon lopend oversteken. Als je dit doet moet je er wel op letten dat je snel loopt want anders denken de bestuurders dat je zelfmoord wil plegen.
- Met kaarten een spel spelen is illegaal in Thailand. De reden hierachter is me niet helemaal bekend maar het heeft waarschijnlijk te maken met dat gokken in Thailand ter strengste verboden is. En ze kunnen niet controleren of je kaartspel om geld gaat.

  • 01 November 2015 - 20:37

    Ilonka Oftewel Jouw Mama :):

    Poeh he, wat maak jij veel mee en wat kun je hier prachtig beeldend (en uitgebreid...) over schrijven. Hoop dat je na de trekking nog net zo enthousiast bent topper. Kusssssssss

  • 02 November 2015 - 21:48

    Gre Lamain:

    Jeeh Lian, wat een verhalen! Elke dag weer een nieuw avontuur! Prachtig, veel plezier verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Umphang

Lian

Ik ga van 23 oktober 2011 t/m 28 april 2012 een half jaar durende reis en school combineren. Dit ga ik doen met 33 andere leerlingen met de organisatie school at sea: www.schoolatsea.com Van 15 oktober 2015 tot en met 15 juni 2016 reis ik samen met Eveline door Thailand, Nieuw Zeeland en Australië.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 34068

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2015 - 15 Juni 2016

Down Under

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at sea

Landen bezocht: