Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Lian Jager - WaarBenJij.nu Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Cuba

Door: lianjager

Blijf op de hoogte en volg Lian

07 Maart 2012 | Cuba, Havana

4 februari was een gewone schooldag. We zijn weggevaren richting Cuba.

5 februari was weer mijn eerste wachtdag sinds ruim 3 weken. Ik was wachtleider en moest regelen dat alle wachttaken werden gedaan.

6 februari was weer een gewone schooldag

7 februari kwamen we er tijdens onze wacht achter dat er in de buitenkluiver een scheur zat. Die hebben we er dus helemaal afgehaald. Van de vlieger hebben we een buitenkluiver gemaakt door alle touwen te verwisselen. Het was heel veel werk. Het was een hele drukke wacht doordat 2 van de 5 de hele wacht zijn bezig geweest met de buitenkluiver. 2 anderen uit mijn wacht en ik hebben dus iets van 3 uur lang moeten sturen, het logboek moeten invullen, de watermaker controleren en vuilnis moeten knippen.

8 februari was weer een schooldag. Monique heeft wat dingen verteld over leiderschap.

9 februari lagen we het eerste uur van de wacht stil waardoor je kon gaan zwemmen als je dat wilde. Ik heb in mijn wacht geregeld dat ik de hele wacht uitkijk moest zijn. Daardoor kon ik namelijk heel veel engels leren in plaats van allemaal dingen te moeten doen. In mijn wacht heb ik nog een gesprek gehad met Monique, dat moest iedereen. Het ging over van alles hier aan boord. De groep, zelfstandigheid, school enz. enz. Het was best wel leuk.
Na de lunch hebben we een 2e stilte oefening moeten doen. Dit keer met de hele groep samen. Je moest in die 10 minuten stilte nadenken over wat je wilde bereiken in de tijd tot aan Cuba en in Cuba. Na die 10 minuten moest iedereen vertellen wat zijn doel was.
’s Avonds heb ik echt de geweldigste wacht ooit gehad. Er was helemaal geen wind en we kwamen alleen maar vooruit door de stroming (die de verkeerde kant opstond). We waren dus gewoon een beetje aan het drijven. We moesten 0 graden varen, maar stuurden 215 graden. Hoe ver je het stuur ook naar stuurboord zette, we bleven gewoon naar bakboord gaan. We hebben dus echt helemaal niks hoeven doen en er is 4 uur lang dan ook niemand geweest die achter het stuur stond. Valerie heeft ons wat dingen geleerd over sterrenbeelden. Het maakte niet uit dat we niet vooruit kwamen, omdat we anders te vroeg aan zouden komen in Cuba.

10 februari hebben wij 2 Engelse betogen geschreven. Het was best wel moeilijk, dus ik hoop dat ik een redelijk goed cijfer heb. ’s Avonds kregen we van Monique te horen wat we in Cuba zouden gaan doen. 2 weken lang hebben we een eigen bus met busschauffeur en gids. We slapen in hotels en een kamp en gaan heel erg veel dingen doen, maar het was niet helemaal duidelijk wat precies. Het leek me best wel leuk. We hebben alles in moeten pakken voor de 2 weken.
11 februari had ik keukendienst. Het ging heel erg goed. Alles was telkens optijd klaar. Als lunch hadden we pasta met kip kerrie salade. Als tussendoortje hadden we de eerste gelukte pudding! Het was de eerste lekkere pudding die we aan boord gemaakt hebben. Het avondeten was een koolsalade met dressing en brood. Ik kwam na een tijdje boven, omdat ik even in mijn kamer had gezeten. Toen lag er iets drapperigs op de grond. Het bleek dus dat er een smoothie in de koeling was omgevallen en de hele koeling eronder zat. ’s Avonds hebben we dus de hele koeling schoon moeten maken. Inclusief alle bakken en eten die erin lagen. Het was echt vreselijk veel werk, maar daarvoor ging alles ook veel te goed waardoor er wel iets mis moest gaan. Eigenlijk zouden we vandaag aan zijn gekomen in Cuba, maar de regering had even doodleuk 4 uur van tevoren gezegt dat we toch maar op een andere plek, 180 mijl verder, in een haven moesten gaan liggen. Nu moesten we door een stuk varen wat heel erg ruig was. De tassen zijn allemaal dus weer grotendeels uitgepakt.
12 februari heb ik mijn 2e vrije zondag gehad. Tot 9 uur heb ik geslapen. We bewegen echt heel erg veel en er is alweer van alles omgevallen in de keuken. Na het ontbijt ben ik weer in bed gaan liggen. Tot aan de lunch, want toen werd ik wakker gemaakt. Na de lunch heb ik de film ‘Braveheart’ gekeken. We zaten op een bank in de breedte van het schip. Het kussen die erop lag was net iets te klein voor de bank. Hierdoor schoven we met elke beweging van het schip naar de andere kant. Het was echt heel erg grappig. Na de film heb ik weer geslapen. Voor het avondeten ben ik toen weer naar boven gegaan. Ik heb dus de hele dag heel goed uitgerust.
De 13e heb ik tot 11 uur wacht gehad. Tussendoor hebben we de tassen weer opnieuw ingepakt. Het hele schip is ook supergoed schoongemaakt, want er zou heel streng gecontroleerd worden. Eindelijk zijn we aangekomen. Meteen na aankomst kwamen er inderdaad heel veel mensen aan boord. Inclusief drugs honden. Er is echt een paar uur controle geweest. Het was allemaal goed. Om 2 uur zijn we eindelijk van boord gegaan. De bus stond al klaar. We zijn naar ons eerste hotel gebracht. Onderweg kreeg ik nog een pakje van thuis. Het was een 2 sterren hotel! We hebben eerst geluncht. Daarna kregen we de kamerindeling. We sliepen allemaal in een 2 persoons kamer. Het was echt heel erg groot!
De 14e hadden we eerst een lopend buffet als ontbijt. Daarna gingen we met de bus naar een dans en muziek school. Er gingen 2 jongetjes viool spelen en daarna ging een meisje zingen. Daarna gingen we naar dans. Een hele grote groep mensen van verschillende leeftijden lieten ons 10 dansen zien. Het was echt heel erg goed. Nadat ze klaar waren werden wij mee op het podium genomen en hebben we samen met hun gedanst. Het was heel erg leuk. De lunch hebben we in het hotel gehad en daarna gingen we weer terug naar de school. Nu kregen we een trommel voorstelling. Op 1 van de liedjes die werden gespeeld dansten ze met carnaval. Dat moesten wij dus ook doen. Terug in het hotel ging ik samen met Haike (waarbij ik op de kamer sliep) naar de kamer. Ik wilde de badkamer ingaan, maar de deur zat op slot. We schrokken ons rot, omdat we zeker wisten dat er niemand op zat. Uiteindelijk heeft Merwin de deur open gekregen met een zakmes. Na het avondeten zijn we naar een theatershow geweest. Het was helemaal in het Spaans. Het ging over een kat die het verschil tussen een kat en muis niet wist. Het was niet echt een normale show haha. Het enige wat ik ervan verstaan heb was dat ze naar de keuken gingen, want dat deden ze heel vaak haha.
De 15e hebben we uitgecheckt in het hotel. We zijn daarna weer naar dezelfde school geweest als de dag ervoor, maar nu naar het middelbare school gedeelte. Hier kregen we een optreden van de schoolband en het koor. 5 van ons hebben ook nog gezongen. Met iedereen van hun en ons hebben we ‘we are the champions’ gezongen. We hebben ook nog samen met hun gedanst terwijl de band aan het spelen was. Voor de lunch hebben we in een hotel gegeten. Na de lunch gingen we weer terug naar de school. Er was een soort bonte avond. Heel veel kinderen gingen optreden. Er werd gedanst en muziek gespeeld. Toen het was afgelopen moesten we weer gaan dansen. Daar had ik even geen zin in. Het was binnen heel erg warm, dus ben ik naar buiten gegaan. Met de bus zijn we naar de volgende slaapplek gegaan. Het zijn een soort huisjes, maar het is minder luxe dan het hotel. Ik sliep weer bij Haike. We hadden zeg maar 2 bedden, een badkamer en dan was er een beetje ruimte om je spullen neer te zetten. Ik heb een beetje rondgelopen en we hebben gegeten. ’s Avonds hebben we een salsales gehad.
De 16e zijn we na het ontbijt alweer weggegaan. We zijn naar een kunstschool geweest. Hier hebben we in allemaal verschillende zalen schilderijen en kunstwerken bekeken. Er zijn ook nog wat dingen verteld over de school. Voor de lunch zijn we naar hetzelfde hotel als gister geweest. Daarna zijn we weer naar de school geweest. We kregen nog wat dingen te horen en we gingen nog 1 zaal bekijken. Hier kregen we een zelfgemaakt kaartje van iemand. Daarna zijn we naar weer een andere school geweest. Een paar mensen gingen opera zingen. Daar zijn we een tijdje geweest en daarna gingen we naar het volgende hotel. We kregen nieuwe kamerindelingen. Ik sliep bij Dianne op een kamer. We gingen eerst naar de kamer om de tassen neer te zetten. De kamer is best wel groot, met een balkon. Het avondeten is een nog groter lopend buffet dan in het eerste hotel.
De volgende dag hadden we een superlekker ontbijt gehad. Er waren broodjes met bitterballen en hamburgers. Dat klinkt best raar als ontbijt, maar het was echt heel lekker. Met de bus zijn we naar grotten geweest. Hier hebben we een klein stukje moeten lopen en daarna zijn we met een bootje door de grot gegaan. We eindigden bij een paar kraampjes. Hier kwamen we Els en Anne (stuurman en vrouw) tegen die de tijd dat wij in Cuba zijn vakantie hadden. Voor de lunch zijn we naar een restaurant geweest. Na de lunch gingen we naar een tuin waar we allemaal bloemen en bomen hebben bekeken. De rest van de dag hoefden we niks meer te doen en hebben we met een grote groep gekletst op een kamer. Ik ben heel laat gaan slapen, omdat het heel gezellig was.
18 februari zijn we weggegaan uit het hotel. We zijn naar een klein boeren dorpje geweest. Hier gingen we naar een papiermaker die van gerecycled papier allemaal nieuwe dingen maakt zoals kaarten. Daarna gingen we bij een koffietentje koffie drinken. Daar zijn we een tijdje geweest en daarna gingen we naar een groot zwemmeer. Doordat onze reisleider niet zo heel erg houd van wachten moesten we overal waar we kwamen meteen weg zodra we klaar waren. Daardoor deden we op een dag veel meer dan dat we anders zouden doen. Bij het meer zijn we een uurtje geweest. Na de lunch zijn we naar de volgende slaapplek gegaan. Het was best wel ver rijden. Vanaf vandaag tot het einde van Cuba slapen we in een kamp. We sliepen in een kamer van 6 personen met z’n 4en. De kamers zijn best wel goed. Als je denkt aan een kamp had ik het me echt heel erg anders voorgesteld. Nadat de kamers waren ingedeeld heeft Joost wat verteld over de geschiedenis van Cuba. Daarna moesten wij in groepen gaan bedenken hoe wij de revolutie zouden hebben gedaan.Het was best wel leuk. We zijn er nog achtergekomen dat de kikkers hier nogal van wc’s houden, want er zijn daar al een paar gespot.
De 19e zijn we naar het strand gegaan. Hier zijn we een paar uur gebleven. Na het zwemmen hebben we in het hotel waar we ook gingen lunchen gedoucht. Na de lunch hebben we weer een hele tijd moeten rijden. We gingen naar een hele grote binnenmarkt. We hadden 1,5 uur, maar ik had niet meer zoveel pesos. Na een hele korte tijd was mijn geld al op haha. We zijn weer terug naar het kamp gegaan waar we vrij hadden tot het avondeten. Na het eten was er een film over analfabetisme. Verder hoefden we niks meer te doen.

Ik ben nu op Bermuda maar de laatste tijd heb ik niet veel tijd meer gehad voor mijn blog, ik hoop dat ik zo snel mogelijk deze blog kan vervolgen.

  • 08 Maart 2012 - 22:25

    Ilonka:

    Jeuheu, al het goede komt langzaam. Bedankt voor je uitvoerige verslag meiske, ben trots op je. Dikke kus

  • 09 Maart 2012 - 12:10

    Martin:

    He topper, leuk om eindelijk weer wat van je te lezen! Veel plezier nog en niet meer in van die gekke winden etc terecht komen hoor!
    xx

  • 09 Maart 2012 - 19:06

    Iektje:

    Lian, wat een geweldige ervaring!!!!!!!. Leuk hoor om al je verslagen te lezen.Hebben we een een beetje een idee, wat jullie allemaal doen. Natuurlijk horen we ook wel heel veel bam jouw moeder hoor. Geniet er nog van he? Voor je het weet, ben je weer thuis. Groetjes.

  • 11 Maart 2012 - 20:04

    Tineke:

    Hoi Li, meis, wat een verhaal, kan merken dat je dat steeds beter af gaat en wat maken jullie mee... Hopelijk heb je een toptijd op Bermuda! Bijzonder om daar te zijn, vooral als je ooit een film hebt gezien van de Bermuda Triangle (brrrr). Ken je die? Veel plezier met alles en sterkte met het leren tussendoor.
    XX van ons en een poot van Black Bullit

  • 09 December 2012 - 14:12

    Titus:

    Beste Lian


    Ben jij van 30 September 1996, en heb je in 2003 op 9 Oktober een zwemdiploma gehaald!oja dan heb ik een paar foto's voor je

    mvg Titus

  • 10 December 2012 - 17:33

    Lian:

    hallo titus,
    ik ben inderdaad van 30 september 1996 en het zou best eens kunnen dat ik op die datum mijn zwemdiploma heb gehaald. maar hoe kent u mij?
    lian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

School at sea

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2012

Cuba

07 Maart 2012

Panama

07 Maart 2012

San Blas

07 Maart 2012

ABC eilanden

07 Maart 2012

Dominica - Martinique
Lian

Ik ga van 23 oktober 2011 t/m 28 april 2012 een half jaar durende reis en school combineren. Dit ga ik doen met 33 andere leerlingen met de organisatie school at sea: www.schoolatsea.com Van 15 oktober 2015 tot en met 15 juni 2016 reis ik samen met Eveline door Thailand, Nieuw Zeeland en Australië.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 2555
Totaal aantal bezoekers 34048

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2015 - 15 Juni 2016

Down Under

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at sea

Landen bezocht: