Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Lian Jager - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Lian Jager - WaarBenJij.nu

Panama

Door: lianjager

Blijf op de hoogte en volg Lian

07 Maart 2012 | Panama, Bocas del Toro

In Cuba heb ik nergens internet gevonden wat te betalen was. Er was sowieso bijna nergens internet en je betaalde heel erg veel om 1 uurtje op internet te kunnen. Nu schrijf ik de blog dus gewoon verder en hoop ik op Bermuda wel internet te vinden.

12 januari zijn we in Panama al vroeg naar land gebracht. Hier hebben we gewacht op belegde broodjes voor het ontbijt die we hadden bestelt. Nadat we hadden ontbeten zijn we in een bus van het openbaar vervoer gegaan. Hij zat helemaal vol met al die tassen in het gangpad. In totaal zijn we met 3 bussen geweest. Met de laatste bus kwamen we uit bij een indianenstam. Door hun werden we met kleine bootjes naar de overkant gebracht. Het was zo’n 1 á 2 uur varen geloof ik. In ieder geval heel lang. Daar aangekomen moesten de mentorgroepen bij elkaar gaan staan. De mentorgroep van Lambert (die niet mee was) moest verspreiden over die 4 groepen. Ik mocht dus zelf weten waar ik ging staan. Ik stond bij Anna, Sietske, Marleen, Andrea, Steffie, Till en Douwe. Met hun moest ik in een hut/huisje slapen bij een indianenfamilie. Er waren in onze hut 5 kindjes. Super lief! 1 van de vrouwen was 18 en woonde daar. Ze had al 2 kinderen! Met het avondeten hebben Sietske, Andrea en ik geholpen. We hadden vis en juga (een soort aardappel).De wc is een hokje met een gat in de grond. Het huisje staat op palen boven de grond dus we haddengelukkig geen last van mieren en andere beestjes. Wel liep er een kip rond haha.

13 januari hadden we als ontbijt gebakken banaan en ei. Dat was echt heel erg lekker. De gemberthee die we erbij kregen was alleen echt super pittig. ’s Middags heb ik met Marleen en Anna afval geraapt in de brandende zon. Het was heel erg warm, maar we hebben wel veel opgeruimd. Toen we klaar waren heeft de dochter van het opperhoofd (die in onze hut sliep) een soort armband op onze armen geschilderd met het sap van een vrucht. Ik heb daarna met Anna en Marleen bananenbladeren gehaald. Hier hebben we rijst in opgerold en dat gekookt. Het avondeten was vis met rijstrolletjes en bonen. We hebben ook allemaal een cadeautje aan de kindjes gegeven die eigenlijk voor het gastgezin was. Ze vonden het echt superleuk om iets uit te pakken.

14 januari zijn we verdeeld over 3 drie groepen. Ik was groep 1 en ging naar een bod waar we dieren gingen kijken. Het enige wat we hebben gezien is een eekhoorn haha. Onderweg hebben we ook nog een hele brede rivier over moeten steken. We stonden allemaal met onze lange broek en bergschoenen tot onze knieën in het water. Toen we terugkwamen gingen we lunchen. Een worstje, linzen en rijst. Na de lunch ging ik met 4 anderen naar een andere hut. Toen we weggingen werden we geroepen door 1 van de vrouwen. We kregen allemaal een rokje die alle vrouwen hier dragen aan. Ik had een roze/gele met bloemetjes.
Na het avondeten is er bij onze hut een dansfeest voor iedereen gegeven. Er werd muziek van hun gedraaid en wij moesten met ze dansen. Na een tijdje hebben wij de polonaise gedaan en deden zij allemaal mee.

15 januari moest ik in dezelfde groep bomen hakken. We gingen met een wiebelend bootje naar de andere kant van het water en we kregen allemaal een machete mes. We hebben heel veel bomen en riet omgehakt. Toen we terugkwamen zagen we ineens een hele grote vogelspin lopen. Ik schrok me rot!
Bij het avondeten hadden we een hele lekker soort broodjes. Ik heb geen idee hoe ze het maakten, maar het was echt heel lekker.

16 januari was alweer onze laatste dag bij de indianen. Ik ben in de ochtend met mijn groep naar grotten geweest waar we in gingen. Het was best wel mooi.
Gisteren zijn een paar van ons mee geweest met een paar van de indianen. Als lunch hebben we hun vangst gegeten. We aten krokodil! Het was eigenlijk best wel lekker. Het smaakt een beetje naar kip en vis.
Deze avond is er weer een dansfeest gegeven. Dit keer omdat we bijna weggingen. Als een soort ‘afscheidsfeestje’. Na een tijdje hadden we allemaal niet meer zo’n zin in dansen en zijn Andrea en ik op ons matje gaan liggen. We werden best wel aangestaard, maar het was wel grappig.

17 januari hebben we nog een paar foto’s van het dorp gemaakt en een groepsfoto met de mensen uit onze hut. Als snel daarna zijn we weggegaan. We werden weer met bootjes teruggebracht. De golven kwamen alleen vanaf de verkeerde kant tegen het bootje aan waardoor er heel veel golven over ons heen kwamen. Iedereen zat dus in zijn regenjas. Ik heb met mijn regenjas ook nog mijn tas en een paar andere tassen droog weten te houden. Toen we aankwamen zijn we met een bus naar het hostel gebracht waar we gingen slapen. Ik sliep in een kamer voor 9 mensen met z’n 8en. Het hostel was echt heel erg leuk en het eten superlekker. We kregen als avondeten rijst, pasta, gehaktsaus, salade en heel veel fruit.

18 januari hadden we eerst een lekker ontbijt. We kregen pancakes, ei, brood en fruit. Na het ontbijt zijn we met de bus naar Panama city gebracht waar we in 6 groepen werden verdeeld. Met je groepje kreeg je een gebied waar je rond moest lopen en vragen moest beantwoorden. Wij kregen een gebied waar je al snel bij een ‘gevaarlijke’plek kwam en waar we dus niet mochten komen. We zijn daarom 1 straat ingelopen en weer teruggegaan. In 3 minuten waren we klaar en hadden we vrije tijd om in de stad rond te lopen. Voor de lunch hadden we geld meegekregen, dus toen we klaar waren zijn we op zoek gegaan naar iets om te lunchen. Na een paar souvenirwinkeltjes binnen te zijn geweest vonden we een restaurantje. Hier hebben we alle 4 een panini broodje en heel lekker drinken gehad. Na de lunch zijn we naar het Panama kanaal gebracht. Bij het kanaal zijn we naar een paar kleine musea geweest. We hebben ook gezien hoe een paar grote schepen door het kanaal werden geleid. Na afloop gingen we naar een zaal waar de Nederlandse ambassade was. Ondertussen kwam er heel vaak een ober langs met drinken en hapjes.

19 januari zijn we naar een jungle gegaan om dieren te bekijken. We zagen eigenlijk alleen vogels, maar het was best oké. In de middag zijn we naar een grote dierentuin geweest. Hier hebben we rondgelopen en een film gekeken. Toen we terugwaren kregen we een praatje van de man van het hostel: Gido. Hij heeft wat dingen verteld over Panama en de dieren hier.

20 januari hebben we de groepsindeling gekregen voor de 3e week in Panama. Mijn groep is: Andrea, Stijn, Tess, Anna, Steffie, Jeltje, Merwin, Jules en Wouter. We moesten een thema bedenken die we gingen onderzoeken die week. Wij hadden toerisme. Nadat iedereen een thema had zijn we naar een hele grote mall geweest. Er was 1 verdieping met allemaal winkels en de 2e verdieping was alleen maar eetkraampjes.

De 21ste hebben we helemaal gepland hoe we de 3e week zouden gaan reizen, wat voor activiteiten we wilden gaan doen en in welke hostels we gingen slapen. Daar zijn we heel erg lang mee bezig geweest, omdat het best moeilijk is om helemaal te plannen.

22 januari hebben we tas weer in moeten pakken, omdat we de volgende dag weer weggingen uit het hostel.

De 23ste zijn we naar een kostschool gegaan. Dit is een landbouwschool met alleen maar jongens. Met alle meisjes samen sliepen we in een zaal met stapelbedden. Naast ons sliepen de jongens in een zaal en het enige wat daar tussen zat waren de wc’s en douche’s. We hebben verder deze dag gewoon een beetje rondgekeken en hoefden niet echt iets te doen. Ik moest ’s avonds wel helpen in de keuken met afwassen. Het was heel snel klaar. We kregen ook nog een praatje van een man van 86 die de kostschool met 2 andere mannen had opgericht.

De 24ste kregen we een rondleiding langs alles wat bij het klooster hoort. Er is een grote ruimte waar van alles verbouwd wordt. Ze hebben ook kippen, varkens, koeien en bijen. In de middag ben ik met een paar anderen gaan kijken bij een aantal jongens die in een grote zaal aan het voetballen waren. Onder het kijken kwam er een man langs met een bambi van 4 dagen oud. Zo lief! Daar zijn we mee op de foto geweest en daarna zijn we teruggegaan. ’s Avonds moesten we met pen, papier en een woordenboek naar de plek waar je normaal eet. Hier kwamen een aantal jongens van de school. Iedereen kreeg een jongen aangewezen waar me mee moesten praten. De jongen waar ik mee moest praten heet Ricardo en hij is 17 jaar oud. Al die jongens zijn ouder dan wij, maar echt iets van 1 of 2 koppen kleiner.

De volgende dag moest ik met Ricardo gaan werken. Iedereen moest dat doen met de jongen van de dag daarvoor. Ricardo werkt bij varkens. Dat moest ik dus ook doen. Toen we de stal binnenkwamen bleek dat er 1 hok van varkentjes openstond. Die hebben we eerst weer naar binnen gejaagd. Daarna heb ik met een waterslang de varkens natgespoten. Toen ik klaar was ben ik met 2 anderen naar baby varkentjes geweest. Ze waren net een paar dagen oud. Tot aan de lunch hoefde ik niets meer te doen en heb ik even geslapen. Na het eten ben ik weer naar hem toe gegaan. We hebben de varkens eten gegeven en weer schoongespoten. Nadat we klaarwaren heb ik eieren moeten uitzoeken en ik bakken moeten doen. Deze werden daarna opgehaald om verkocht te worden. Dit was alweer de laatste hele dag bij de kostschool, want de volgende dag gaan we weg. ’s Avonds hadden we daarom een soort afscheidsfeestje. Er was een band die allemaal spaanse muziek zong. Blijkbaar hadden de jongens daar allemaal dansen op. Bij elk liedje gingen ze ineens door elkaar heen rennen, tegen elkaar aanbotsen, in polonaise allerlei rare dingen doen en allemaal van dat soort vreemde dingen. Het was best wel grappig, maar echt super wild. Na afloop kregen we allemaal een tasje van de school en een shirt die iedereen nu als pyama gebruikt.

De 26ste werd een groot deel van ons uit de slaapzaal geroepen, ik ook. Ik kreeg van Ricardo zijn schoolshirt van het jaar daarvoor. Al gauw daarna zijn weggegaan. De 3e week rondreizen in Panama was ingegaan. Ik ging met mijn groep als 2e weg. Met een busje zijn we naar Santiago gereden. Hier hebben we inkopen gedaan voor de lunch en gewacht op de volgende bus richting David. Het groepje die de lunch had gehaald heeft onderweg een best wel luxe bus geregeld. Het was een dubbeldekker. Hiermee zijn we in 3 uur tijd rechtstreeks naar David gegaan. In David zijn we met een taxi naar het hostel ‘Purple House’gegaan. Hier zouden we 2 dagen zijn. Het hele hostel was helemaal paars, echt alles! Inmiddeld was het al best laat en hebben we avondeten gemaakt. Na het eten zijn we naar de bioscoop gegaan. De film die we hadden uitgezocht begon om half 9. We waren al best wel laat, dus we waren best wel aan het haasten. Bij de bioscoop aangekomen bleek dat de film geen Engelse ondertiteling had en hebben we een andere film uit moeten kiezen. We kozen ‘mission impossible’. Die film begon pas om 20 voor 10. Daarom zijn we gewoon wat rond gaan lopen en hebben we vast wat drinken gekocht. Deze film had gelukkig wel engelse ondertiteling. Alleen speelde een groot deel zich af in Rusland waardoor er Russisch werd gesproken en de ondertiteling spaans was. Ach, het was gezellig. Om kwart over 12 waren we terug.

De volgende dag hebben we uitgeslapen tot half tien, omdat iedereen best wel moe was. Na de lunch kon je kiezen of je naar een rivier wilde of naar een mall. Ik ben naar de mall gegaan. Samen met Anna heb ik daar rondgelopen. Het was echt superklein. We gingen beide een ijsje kopen en ergens zitten om hem op te eten. Jaap (de docent die met onze groep mee was) kwam langs ons lopen met 3 ijsjes in zijn handen. Wij vroegen dus vroeg wie hij nog meer een ijsje had gekocht, want we zagen niemand anders. Hij zei toen: Ik bestelde 3 bolletjes, maar kreeg 3 ijsjes. Dat zei hij echt heel grappig. Ze waren alle 3 al aan het smelten. ’s Avonds zijn we teruggegaan naar het hostel, hebben we gegeten en daarna een horrofilm gekeken. De film: ‘Hit and Run’. Het was echt een hele slechte film. Telkens dacht je: nu gaat er iets engs gebeuren, maar dan kwam er weer niks.

De 28ste zijn we weggegaan. Om 7 uur zaten we al in een gehuurd busje. Hier hebben we ontbeten. We hebben weer iets van 3 uur moeten rijden. In Almirante zijn we met de watertaxi gegaan. We zaten dicht bij het hotel van Yke en Siebrand die helaas niet mee konden. Hier zijn we heen geweest en hebben we onze tassen neergezet. Wij zijn toen samen met hun gaan lunchen. Na de lunch en bijgekletst te hebben zijn we met de 2e watertaxi geweest die ons naar Bocas Bound heeft gebracht. Dit is een eilandje. Hier sliepen we in een ander hostel. Later op de dag is Siebrand naar ons toegekomen en die is vanaf hier met ons meegegaan.

De 29ste hebben we tot aan de lunch niks gedaan. Er is een grote zaal waar een pingpongtafel, pooltafel, voetbaltafel en een computer is. Hier hebben we dus gezeten. Na de lunch zijn we naar het strand geweest. Om daar te komen moesten we over een weggetje heen wat ‘drapt en druipt’. Het was daar best wel moeilijk om te lopen, omdat je heel snel uit kon glijden. Gelukkig is er niemand gevallen.Bij het strand hebben we gezwommen. Er stond een best wel sterke stroming waardoor we niet zo diep gingen. Het zwemmen was verder wel heel leuk. ’s Avonds is groep 2 bij ons in het hostel gekomen. We hebben met onze groep pizza’s van 16” gedeeld.

30 januari zijn we terug naar het vaste land gegaan. Dit was alweer de laatste dag van de rondreis week. We kregen allemaal geld voor het avondeten en mochten zelf weten waar we gingen eten en wat we de rest van de dag zouden gaan doen. Ik ben met een groepje de stad ingegaan. Hier hebben we gewoon wat winkeltjes bekeken. ’s Avonds hebben we in een Indonesisch restaurant wraps gegeten. Na het eten zijn we met de bijboot naar het schip gebracht. Hier zagen we de nieuwe stuurvrouw, Valerie, voor het eerst. We kregen ook de nieuwe kamerindeling. Ik zit bij Evie, Liv en voor de 4e keer bij Daisy. Ik heb nog nooit zonder haar op een kamer geslapen. We hebben de hele kamer waar alle spullen van iedereen in stond uit moeten pakken, in je eigen kamer moeten zetten en alles uitpakken en opruimen. Het was heel erg veel werk en we lagen om kwart voor 2 eindelijk in bed.

31 januari hebben we aan school gewerkt. Ik voelde me helemaal niet lekker. Ik heb dus niet heel erg veel gedaan en ben vroeg op bed gegaan. We hebben nog wel post gekregen van thuis.

De volgende dag was ik nog steeds ziek. Ik heb vooral op bed gelegen en niet zo heel veel aan school gedaan. Verder op de dag ging het wel wat beter. Toen ben ik uit bed gegaan en heb ik wat gegeten. ’s Avonds moesten we presentatie’s geven over de Panama reis. Ik heb mijn stukje vertelt in mijn pyama haha.

2 februari voelde ik me wat beter en heb ik heel veel aan school gedaan. We zijn rond de lunch weggevaren. Een paar uur later kwamen we aan op Costa Rica. Hier moesten we heen voor nieuwe olie. ’s Avonds is Monique (organisator van School at sea) aan boord gekomen.

3 februari hebben we eerst weer een hele tijd aan school moeten werken. Na de lunch heeft Monique ons een filmpje laten zien. Het was een filmpje van de ouders als reactie op onze lipdub. Het was heel erg leuk om te zien. We kregen ook nog post die aan een vriend van Martin was meegegeven. ’s Avonds zouden we eigenlijk weer verder gaan varen, maar er was verkeerde olie geleverd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

School at sea

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2012

Cuba

07 Maart 2012

Panama

07 Maart 2012

San Blas

07 Maart 2012

ABC eilanden

07 Maart 2012

Dominica - Martinique
Lian

Ik ga van 23 oktober 2011 t/m 28 april 2012 een half jaar durende reis en school combineren. Dit ga ik doen met 33 andere leerlingen met de organisatie school at sea: www.schoolatsea.com Van 15 oktober 2015 tot en met 15 juni 2016 reis ik samen met Eveline door Thailand, Nieuw Zeeland en Australië.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 34054

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2015 - 15 Juni 2016

Down Under

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at sea

Landen bezocht: