De oversteek - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lian Jager - WaarBenJij.nu De oversteek - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lian Jager - WaarBenJij.nu

De oversteek

Door: lianjager

Blijf op de hoogte en volg Lian

07 Maart 2012 | Spanje, Madrid

Het is alweer een hele lange tijd geleden dat ik een blog heb geschreven. Ik heb er eigenlijk ook niet echt tijd voor genomen. Vanaf Tenerife zijn we namelijk begonnen met de schooldagen. We hadden dus de hele oversteek om de dag les. De dag dat we geen les hadden moesten we wachtlopen. Ik had de wacht van 4 tot 8 en moest dus in de middag en de nacht samen met 4 anderen sturen, uitkijken, veiligheidsrondjes lopen en logboek invullen. Het was allemaal best wel druk. Ik ben hier veel sneller moe dan thuis. Gewoon doordat we zoveel doen maar ook door het bewegen van het schip! Het is heel erg raar om aan school te werken omdat je helemaal zelf mag bedenken aan welk vak je werkt en wanneer je een proefwerk wilt maken. Dat kan heel fijn zijn, maar het is wel moeilijk om de tijd te verdelen over alle vakken. Er zijn nu nog steeds vakken waar ik helemaal niks aan heb gedaan en er zijn vakken waar ik al meerdere proefwerken van heb ingehaald. Wat wel heel vervelend is aan die proefwerken plannen is dat ik op hetzelfde moment als de andere 3 van het Werkman mijn proefwerken moet maken en we dus met z’n 4en moeten afspreken wanneer we een proefwerk maken enzo. Alleen is de 1 goed in het ene vak en een ander weer in een ander vak waardoor de leertijd voor elk proefwerk verschilt en dat is af en toe best vervelend.

’s Nachts springen er vliegende vissen aan boord. Ik had echt nog nooit van die beesten gehoord en ik dacht eerst dat ze een grap maakten toen ze erover vertelden. Toch was het zo. Tijdens de veiligheidsrondjes in de wacht moet je het dek overlopen om te kijken of er touwen nog niet zijn opgeschoten en nu dus ook of er een vliegende vis aan boord ligt. Als dat zo is moet je hem in een bakje leggen zodat de volgende dag mensen van de lesdag een vis mogen ontleden of om hem aan de vislijn te doen. Ik vond het al niet echt leuke beesten en probeerde zoveel mogelijk de rondjes te vermijden om die beesten niet op te hoeven pakken. Maar ja, toen kwam die nacht... Sanne (kamergenootje) sprong ineens om 3 uur uit haar bed en deed meteen het licht aan. Wij vroegen dus heel normaal wat er aan de hand was. Er was een vliegende vis door het raam van onze hut gevlogen en in haar bed gesprongen!!!! Het stonk zooo erg. Andrea (ander kamergenootje) en ik vonden het echt heel vies en hebben de hele tijd in de gang gestaan. De kamer stonk te erg om er weer naar binnen te gaan waardoor we uiteindelijk pas om 4 uur weer naar bed gingen. Niemand van ons durfde hem te pakken want hij leefde nog. Daisy(3e kamergenootje) heeft al die tijd gewoon in haar bed gelegen want ‘ze vond het grappig om ons zo hysterisch te zien’ haha. Sanne wilde hem eerst wel oppakken met een handdoek maar toen zei Daisy: pas op hoor! Als je hem oppakt gaat die heel erg klapperen met zijn vleugels waardoor ze hem niet meer durfde te pakken. Uiteindelijk hebben we dus iemand uit de wacht die er op dat moment was gehaald en die heeft hem eruit gehaald. De volgende dag hadden we weer wacht. Toen ging iemand uit onze wacht voor de grap kijken of er een vliegende vis bij iemand in bed lag. Dat zou namelijk wel heel toevallig zijn als dat 2 nachten achter elkaar zou gebeuren. Hoe onwaarschijnlijk het ook was toch lag er 1 bij iemand in bed maar hij is er gewoon doorheen geslapen. Bij die 2 keer is het gelukkig gebleven en hopelijk blijft het ook zo.

Op zaterdag 3 December is de watermaker stukgegaan. Dat was echt vreselijk omdat we daardoor niet meer konden douchen en maar heel weinig water konden gebruiken. Uiteindelijk werd die gemaakt, ging die weer stuk, werd die gemaakt, weer stuk, gemaakt en zo een paar keer verder.

Sinterklaas hebben we hier, ondanks dat we op zee zaten, gevierd. Iedereen heeft een klein dingetje in moeten leveren als een cadeautje. We hebben met al die cadeautjes een spel gedaan waardoor aan het eind iedereen iets had. Je moest dobbelen en bij elk getal moest je een opdracht doen zoals je cadeau ruilen met iemand of zelf met iemand wisselen. Ik kreeg aan het einde een rol koekjes (:
Sinterklaas is ook nog langs geweest samen met zwarte pieten. We werden natgespoten en er werden pepernoten gegooid. Iedereen kreeg ook nog een chocoladeletter. Het was heel gezellig.

8 December hebben we met de vislijn een Dorado gevangen. Hij was heel mooi. Tijdens de lunch hebben we die opgegeten. Het was best lekker. Wel raar omdat je hem nog levend gezien hebt.

11 December was een hele aparte dag. ‘Atlantic overbording’. Iedereen moest in zwemkleding in de salon gaan zitten. 1 voor 1 werd je dan gehaald en moest je naar het middendek. Als eerste was Douwe. Je hoorde hem gillen en er gingen geruchten rond dat er mensen kaalgeschoren zouden worden. Het was best eng. Douwe kwam dus op een gegeven moment de salon binnenrennen met Anne (stuurman) achter zich aan en hij had 2 kale plekken op zijn hoofd! Ik moest als 2 na laatste en dat vond ik eigenlijk wel jammer want ik had best meer mensen willen zien.
Wat er gebeurde:
We moesten bij Neptunes komen. Eerst moest je op een bank gaan liggen en om je heen lag allemaal viezigheid, Anne kwam daarna met een scheerapparaat over je hoofd heen en het voelde echt alsof er een stuk van m’n haar werd afgeschoren maar gelukkig was dat niet zo, Hij stopte pas als je zou gaan gillen, nu werd je ingesmeerd met een smurrie: een mengsel van maïs, meel, mayonaise, en ketchup, Daarna moest je een grote slok zeewater nemen, de voet van de vrouw van Neptunes kussen (dat was Joost (leraar)), daarna kreeg je met een waterpistool cola in je mond gespoten en kreeg je een nieuwe naam. Iedereen heeft een vissennaam gekregen. Ik ben Vlinderrog. Uiteindelijk bleek dat het met Douwe was afgesproken dat hij kaalgeschoren zou worden haha. Toen iedereen geweest was zijn we met z’n allen in de zee gaan zwemmen met zonsondergang. Echt mooi was dat!